Download: Bea2.jpg
Biblia Hebraica Stuttgartensia:
וּלְאָבִיו שָׁלַח כְּזֹאת עֲשָׂרָה חֲמֹרִים נֹשְׂאִים מִטּוּב מִצְרָיִם וְעֶשֶׂר אֲתֹנֹת נֹשְׂאֹת בָּר וָלֶחֶם וּמָזוֹן לְאָבִיו לַדָּרֶךְ׃
Biblia Warszawska:
Ojcu zaś swojemu posłał
dziesięć osłów
objuczonych najlepszymi rzeczami egipskimi
i dziesięć oślic
objuczonych zbożem, chlebem i żywnością dla ojca na drogę (Rdz. 45,23).
Gdy dostrzega się różnicę między nauką o dekalogu we współczesnym pojęciu a pojęciu biblijnym narzuca się to, że dekalogi są dwa w Wj. 20. i Pwt. 5., gdyż one się różnią i wcale nie chodzi o to, że ten drugi jest parafrazą tego pierwszego. Dwa dekalogi wzajemnie się uzupełniają i dopiero, gdy popatrzymy na nie razem jak na 10. osłów i 10. oślic wysłanych z Egiptu od Józefa dla Izraela, rozumiemy ten znak na temat przeciwstawienia rzeczywistości wobec utrwalonej fikcji.
Bracia Józefa stworzyli u swego ojca Jakuba fikcję śmierci Józefa, aby ukryć swój występek sprzedania go, gdyż nie chcieli, aby jego sny wypełniły się. Jednak paradoks polega na tym, że gdy nadszedł czas 17. lat oddania 17-ki życia Józefa u Jakuba, wtedy nie dało się już zaprzeczyć, że sny Józefa wypełniły się, a bracia Józefa niechcący przyczynili się do tego, wysyłając go do Egiptu w dość nie komfortowy sposób, sprzedając go kupcom za 20. srebrników, jakby był towarem handlowym.
Dziesięć osłów i dziesięć oślic z darami dla Izraela było tak wymowne dla tego człowieka utwierdzonego w tym, że Józef umarł, że ten, gdy to zobaczył, stwierdził, że faktycznie tym razem jego synowie nie kłamią, ani się nie nabijają z tego, że Jakub faworyzował syna, który okazał się ofiarą dzikiego zwierzęcia, który pozostawił po nim kawałek jego książęcej szaty z rękawami.
Czy nauka o dekalogach nie powinna dzisiaj być czymś podobnym do tego, czym stała się w oczach Izraela? Dekalog najczęściej kojarzy się z długiem, jaki mamy wobec Boga, jest jak plaga głodu w Kanaanie. Jednak te dekalogi są wiadomością, zostaw Kanaan, bo twoje długi to moja sprawa i będziesz miał zaspokojone potrzeby. Sprawiedliwość Mesjasza likwiduje nasz dług, który mówi, że nasze życie jest jak zapłata żołnierza obrócona w śmierć.
Dwa dekalogi wskazują na dar sprawiedliwości Mesjasza, który ma 34. lata, licząc inkluzywnie, czyli od rozpoczęcia roku a nie zakończenia. Jego życie na Ziemi jest jak dwie 17-ki lat Józefa u Jakuba i Jakuba/Izraela u Józefa/Safenat Paneacha.
Kto może zrozumieć, niech zrozumie!
J b M.