Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

4Q166 oznaczony również 4QpHosa – Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego.htm

greki / Qumran / Rękopisy z Qumran / 4Q166 oznaczony również 4QpHosa – Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego.htm
Download: 4Q166 oznaczony również 4QpHosa – Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego.htm

209 KB

0.0 / 5 (0 głosów)
4Q166 oznaczony również 4QpHosa – rękopis spisany na pergaminie zawierający komentarz biblijnej Księgi Ozeasza. Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego. Jest on datowany na koniec I wieku p.n.e. Karta ma wymiary 17,5 na 16,8 cm.

Rękopis ten jest komentarzem (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do Księgi Ozeasza 2:8-14. Omawiany fragment księgi odnosi się do relacji pomiędzy Bogiem a Izraelem, w której Bóg jest reprezentowany przez męża a Izrael przez niewierną żonę. W komentarzu niewierny Izrael został uwiedziony przez „Człowieka kłamstwa”. Dokument stwierdza, że przyczyną zwiedzenia na manowce jest głód. Głód ten może być tu metaforą, ale może też literalnie odnosić się do rzeczywistej suszy, która wystąpiła w tamtych czasach i ma potwierdzenie w źródłach historycznych.

Rękopis ten jest większym fragmentem spośród dwóch niepowiązanych ze sobą fragmentów komentarza Ozeasza znalezionych w grocie 4. Pismo jest identyczne z pismem komentarza księgi Psalmów, należy do stylu prostego, półoficjalnego z okresu Heroda.
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

The Hosea Commentary Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-06].
Translation of the Hosea Commentary Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-06].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=4Q166&oldid=42631874”

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
Esseńczycy (essenizm) – jedno z żydowskich stronnictw religijnych (obok faryzeuszy i saduceuszy i ewentualnie jeszcze zelotów), a w szerszym rozumieniu ruch religijno-społeczny, działający w drugiej połowie tzw. okresu Drugiej Świątyni (ok. 515 r. p.n.e. – 70 r. n.e.), czyli w latach ok. 152 p.n.e. – 70 n.e. Nie jest do końca wyjaśniona kwestia etymologii nazwy 'esseńczycy'. Bezpośrednio określenie to pochodzi z języka greckiego: essenoi (albo essaioi), co jest najprawdopodobniej odpowiednikiem aramejskich rzeczowników: hasen i hasayya, które odpowiednio oznaczają „milczący” i „pobożni”, albo według innych badaczy: aseya (lub asayya – hassaya) – „uzdrowiciele”. Spis treści 1 Bibliografia 2 Historia 3 Charakterystyka i poglądy 4 Zobacz też Bibliografia Qumran Do roku 1947 (tj. do odkryć w Qumran i okolicach) zasadnicze informacje o esseńczykach pochodziły od trzech autorów antycznych: Józefa Flawiusza, Filona Aleksandryjskiego i Pliniusza Starszego. Od roku 1947, kiedy to w Qumran i okolicznych grotach zaczęto odkrywać rękopisy z okresu od poł. II w. p.n.e. do 68 r. n.e., dysponujemy znacznie szerszym materiałem porównawczym odnośnie esseńczyków i nie tylko. W zasadzie odkryte pisma nie wyjaśniły do końca problematyki początków ruchu esseńskiego ani charakteru wspólnoty qumrańskiej, która niekoniecznie musiała być tożsama z esseńczykami. O esseńczykach wspominali również późniejsi pisarze antyczni, zwłaszcza związani z historiografią chrześcija... Zobacz też[edytuj] Qumran Rękopisy z Qumran Źródło „http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Esseńczycy&oldid=33678690” (Fragment)
Rękopisy z Qumran - Habakkuk_Pesher. Zwój znaleziony w pierwszej grocie Qumran.png
Jeden z siedmiu pierwszych zwojow znalezionych w 1 groci ...
Jeden z siedmiu pierwszych zwojow znalezionych w 1 grocie w Qumran. Zawiera komentarz do proroczej Księgi Habakuka. Domena publiczna.
Rękopisy z Qumran - 4Q166. Rękopis z czwaetej groty w Qumran.jpg
Rękopis znaleziony w 4 grocie w Qumran. Domena publiczna.
Rękopis znaleziony w 4 grocie w Qumran. Domena publiczna.
Rękopisy z Qumran - 800px-Qumran_Caves. Czwarta grota z Qumran.jpg
Grota 4 z Qumran. Grauesel - photo taken by Grauesel. ...
Grota 4 z Qumran. Grauesel - photo taken by Grauesel. CC By-Sa 3.0 (Creative Commons).
1QpHab, również Komentarz do proroczej Księgi Habakuka – jeden z siedmiu pierwszych zwojów znad Morza Martwego odkrytych w Qumran w 1947 roku w grocie 1[a]. Zwój ten zawiera komentarz (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do dwóch pierwszych rozdziałów biblijnego proroctwa z Księgi Habakuka. Zwój jest datowany na drugą połowę I wieku p.n.e. Spis treści 1 Historia odkrycia 2 Opis 3 Uwagi 4 Zobacz też 5 Bibliografia Historia odkrycia Zwój ten został znaleziony przypadkowo wraz z innymi w 1947 roku przez beduińskich chłopców. Wraz ze zwojem zawierającym Księgę Izajasza (1QIsab) oraz Zwojem Wojny (1QM) trafił do rąk handlarza antyków, który skontaktował się z prof. Eleazarem Sukenikiem z Uniwersytetu Hebrajskiego. Profesor zorientował się, że zwoje posiadają olbrzymią wartość historyczną wytargował cenę i je wykupił oraz wykazał zainteresowanie dalszymi takimi znaleziskami. Ponieważ zwoje nie były wcześniej rozwinięte Sukenik zrobił to bardzo ostrożnie. Jeden z zakupionych zwojów zawierał właśnie komentarz do Księgi Habakuka. Zwój ten, znajduje się obecnie w Jerozolimie w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela (HU 95.57/28).
Rękopisy z Qumran (niektóre inne stosowane nazwy: zwoje znad Morza Martwego, rękopisy znad Morza Martwego i manuskrypty znad Morza Martwego) – zbiór dokumentów spisanych po hebrajsku, aramejsku i grecku, znalezionych w latach 1947–1956 w 11 grotach niedaleko ruin Qumran na Zachodnim Brzegu. W szerszym znaczeniu termin „Zwoje znad Morza Martwego” oznacza również manuskrypty znalezione w Wadi Murabba'at, Masadzie i Nachal Chewer. Spis treści 1 Pochodzenie 2 Historia odkrycia 2.1 Grota 1 2.2 Kolejne groty 3 Zespół badaczy 4 Qumrańskie groty 4.1 Grota 1 4.2 Grota 2 4.3 Grota 3 4.4 Grota 4 4.5 Grota 5 4.6 Grota 6 4.7 Grota 7 4.8 Grota 8 4.9 Grota 9 4.10 Grota 10 4.11 Grota 11 5 Podział tekstów 6 Tłumaczenia na język polski 7 Uwagi 8 Zobacz też 9 Przypisy 10 Bibliografia 11 Linki zewnętrzne Pochodzenie Przeprowadzone badania archeologiczne i metodą radiowęglową 14C pozwalają datować rękopisy na okres od II wieku p.n.e. do I wieku n.e. Dzięki badaniom paleograficznym zwojów wiadomo, że najstarsze z nich powstawały nawet od połowy III wieku p.n.e. (4QJer, 4QEx i 4QSam), na długo przed zasiedleniem Qumran. Teksty te należały najprawdopodobniej do esseńczyków (lub jakiegoś ich odłamu), którzy zamieszkiwali Qumran pomiędzy 125 rokiem p.n.e. a 68 rokiem n.e. W 11 grotach znaleziono około 900 rękopisów w tym 233 manuskrypty biblijne. Datuje się je na okres od III wieku p.n.e. po I wiek n.e. Około 60% rękopisów biblijnych zawiera tekst zgodny z tekstem masoreckim, około 5% manuskryptów zgadza się z tekstem Septuaginty, 5% potwierdza Pentateuch samarytański, a 20% przekazuje tekst charakterystyczny wyłącznie dla wspólnoty z Qumran. Pozostałe 10% manuskryptów biblijnych z Qumran nie daje się przyporządkować do żadnego wariantu świadków tekstu biblijnego[1]... Zobacz też Lista rękopisów z Qumran Przypisy Skocz do góry ↑ Kilka słów o krytyce tekstu i Zwojach znad Morza Martwego.. biblista.pl. [dostęp 2013-03-27]. Skocz do góry ↑ Zwoje pisma znad Morza Martwego ↑ Skocz do: a b c Associazione Biblica Internazionale: Identification of the 7Q5 fragment with Jeremiah 16:3,4 (ang.). lavia.org. [dostęp 2013-12-06]. Skocz do góry ↑ A. Tronina: Biblia w Qumran. Wprowadzenie w lekturę biblijnych rękopisów znad Morza Martwego. Kraków: The Enigma Press, s. 148, seria: Bilioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu 8. ISBN 83-86110-46-5. Skocz do góry ↑ Kraków 2000, (wyd. 2) The Enigma Press Bibliografia Tomasz Włodek Zwoje z Qumran: Dokument Damasceński. "W DRODZE" Nr 1(305)/1999, Nr 2(306)/1999, Nr 3(307)/1999. [dostęp 2012-05-05]. Tajemnica i znaczenie zwojów znad Morza Martwego. Hershel Shanks: Tajemnica i znaczenie zwojów znad Morza Martwego. [dostęp 2012-05-05]. Alfred J. Palla: Zwoje z Qumran - odkrycie stulecia. 12 grudnia 2004. [dostęp 2012-05-06]. DSS- Zwoje znad Morza Martwego. [dostęp 2012-05-13]. Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Rękopisy_z_Qumran&oldid=44411676” (Fragment)
4Q448 – rękopis spisany na pergaminie zawierający Modlitwę za króla Jonatana. Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego. Jest on datowany na lata pomiędzy 103 a 76 p.n.e. Karta ma wymiary 17,8 na 9,5 cm. Król Jonatan wymieniony w tym rękopisie to Aleksander Jannaj, monarcha z dynastii Hasmoneuszy, który rządził Judeą w latach od 103 do 76 p.n.e. Odkrycie modlitwy za króla z dynastii Hasmoneuszy wśród rękopisów z Qumran było zaskoczeniem, ponieważ społeczność Qumran stanowczo sprzeciwiała się Hasmoneuszom. Być może nawet wspólnota udała się na odległą pustynię po to by uniknąć kontaktu z władzą Hasmoneuszy i ówczesnym kapłaństwem. Jeśli jest to dowód na różnicę poglądów wśród członków wspólnoty z Qumran to jest to zaledwie jeden taki przypadek na 600 rękopisów niebiblijnych. Istnieje też możliwość, że Jonatan (Jannaj), w przeciwieństwie do innych władców z rodu Hasmoneuszy sprzyjał członkom wspólnoty znad Morza Martwego przynajmniej w pewnym okresie swojego panowania co może tłumaczyć włączenie tej modlitwy do dokumentów z Qumran. Rękopis ten jest wyjątkowy, można go dokładnie datować na okres panowania króla Jonatana. Zachowały się trzy kolumny pisma, jedna u góry oraz dwie poniżej. Górna kolumna (A) oraz dolna lewa (C) są niekompletne. Skóra jest rozdarta wzdłuż dolnej trzeciej kolumny obok prawego marginesu. Manuskrypt zawiera też łatkę z otworem wykonaną z niegarbowanej skóry o wymiarach 2,9 na 2,9 cm, na brzegu prawej krawędzi. Pozostałości pasków skóry, które zmarszczyły kartę przez środek od prawego brzegu, świadczą prawdopodobnie że zwinięty zwój był wiązany. Zewnętrzny brzeg karty, zapewne z fragmentami mocowań, zdaje się wskazywać, że zachowane teksty znajdowały się na początku zwoju, który pierwotnie był dłuższy. Różnice między położeniem kolumn A i B i C mogą wskazywać, że praca ta nie jest dziełem jednego skryby. Ten mały manuskrypt zawiera dwie odrębne części. Pierwsza kolumna A zawiera fragmenty psalmów wielbiących Boga. Kolejne kolumny B i C zawierają modlitwę za pomyślność króla Jonatana i jego królestwa. W kolumnie A linie 8-10 są podobne do wersetów Psalmu 154, zachowanego w Zwoju Psalmów oznaczonego 11QPsa. Psalm ten, który nie znalazł się w biblijnej Księdze Psalmów znany jest jednak z Psałterza Syryjskiego pochodzącego z X wieku. Zobacz też Lista rękopisów z Qumran Bibliografia THE QUMRAN LIBRARY: The Prayer For King Jonathan Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-07]. Translation of the Prayer For King Jonathan Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-07]. Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=4Q448&oldid=42631871”
Grota 5 Podobnie jak w grocie drugiej znaleziono tu przedmioty wskazujące, że była ona zamieszkana i stanowiła część pozostałości biblioteki społeczności Qumran. Została ona znaleziona przez archeologów pracujących przy grocie 4 na przełomie lutego i marca 1955 roku. Znaleziono w niej 8 tekstów biblijnych: Powtórzonego Prawa 7:15-24, 1 Królewska 1:1, 16-17; 27-37; Księga Izajasza 40:16, 18-19, Księga Amosa 1:3-5; Psalm 119:113-120, 138-142, Lamentacje Jeremiasza 4:5-8, 11-15, 16, 18-19, 20-22; 5:1-3, 4-12, 13, 16-17 oraz Lamentacje 4:17-20. Znaleziono również 17 tekstów pozabiblijnych w tym: kopię Reguły Zrzeszenia, Dokument Damasceński oraz ważną kopię opisu Nowego Jeruzalem. Grota 6 Grota ta została odnaleziona przez Beduinów we wrześniu 1952 roku. Znaleziono w niej 7 tekstów biblijnych w tym zapisanych pismem starohebrajskim: Księga Rodzaju 6:13-21 i Księga Kapłańska 8:12-13 oraz pismem kwadratowym: 1 Królewska 3:12-14; 12:28-31; 22:28-31, 2 Królewska 5:26; 6:32; 7:8-10; 7:20-8:5; 9:1-2, 19-21, Psalm 78:36-37; Pnp 1:1-6, 6-7; Księga Daniela 8:20-21; 10:8-16; 11:33-36, 38. W grocie tej znaleziono również 24 teksty pozabiblijne, w tym: niezidentyfikowane opowiadanie, dokumenty prawnicze, profetyczne i liturgiczne oraz hymny.
Zwój Wojny oznaczony jako 1QM, znany również jako „Wojna synów światłości z synami ciemności” – jeden z siedmiu pierwszych zwojów znad Morza Martwego odkrytych w Qumran w 1947 roku w grocie 1[a]. Zawiera on 19 kolumn (pierwotnie było ich jednak co najmniej dwadzieścia), z których zachowało się pierwszych 14-19 linii z co najmniej 21-22. Rękopis został napisany w języku hebrajskim pismem kwadratowym z czasów Heroda. Jest on datowany na koniec I wieku p.n.e. lub na początek I wieku n.e. Zwój Wojny należy do dokumentów nieznanych przed odkryciem w Qumran. Spis treści 1 Historia zwoju 2 Opis 3 Uwagi 4 Zobacz też 5 Bibliografia Historia zwoju Zwój Wojny znalazł wśród pierwszych zwojów odnalezionych przez Beduinów w Qumran. Beduini zainteresowali zwojami handlarza antyków z Betlejem. Ten skontaktował się z prof. Eleazarem Sukenikiem z Uniwersytetu Hebrajskiego z prośbą o ocenę czy fragmenty te są wartościowe czy też są to falsyfikaty. Gdy handlarz dostarczył Sukenikowi trzy kompletne, jeszcze nie rozwinięte zwoje skórzane, zapisane pismem paleohebrajskim, profesor odkupił rękopisy z zamiarem ich dokładnej analizy. Okazało się, że pierwszy z nich zawierał tekst biblijnej Księgi Izajasza 1QIsab, drugi to komentarz (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do proroczej Księgi Habakuka oznaczony 1QpHab a trzecim był właśnie Zwój Wojny. Zwój ten, znajduje się obecnie w Jerozolimie w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela (HU 96.84/210). W grocie 4 znaleziono siedem kolejnych fragmentów zwojów (4Q491-497) o podobnej treści, jednak powiązania pomiędzy 1QM a tymi tekstami nie są całkowicie jasne. Mogą one stanowić wcześniejszą wersję Zwoju Wojny lub też mogą to być materiały źródłowe, które posłużyły za podstawę napisania Zwoju Wojny... Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Zwój_Wojny&oldid=42306338” (Fragment)
Rękopisy z Qumran - The_War_Scroll_-_Dead_Sea_Scroll. Fragment Zwoju Wojny.jpg
Fotografia ilustruje fragment Zwoju Wojny, odnalezionego ...
Fotografia ilustruje fragment Zwoju Wojny, odnalezionego w pierwszej geocie w Qumran. Malson Photo Service - American colony Jerusalem - Liblary of Congress. CCO. Domena publiczna.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności