Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
helix7293
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna Krzysztof

widziany: 5.06.2024 12:09

  • pliki muzyczne
    13508
  • pliki wideo
    58063
  • obrazy
    2692765
  • dokumenty
    18587

2794287 plików
39290,02 GB

Ukryj opis
  • 210 KB
  • 18 gru 19 10:18
4Q448 – rękopis spisany na pergaminie zawierający Modlitwę za króla Jonatana. Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego. Jest on datowany na lata pomiędzy 103 a 76 p.n.e. Karta ma wymiary 17,8 na 9,5 cm.

Król Jonatan wymieniony w tym rękopisie to Aleksander Jannaj, monarcha z dynastii Hasmoneuszy, który rządził Judeą w latach od 103 do 76 p.n.e. Odkrycie modlitwy za króla z dynastii Hasmoneuszy wśród rękopisów z Qumran było zaskoczeniem, ponieważ społeczność Qumran stanowczo sprzeciwiała się Hasmoneuszom. Być może nawet wspólnota udała się na odległą pustynię po to by uniknąć kontaktu z władzą Hasmoneuszy i ówczesnym kapłaństwem. Jeśli jest to dowód na różnicę poglądów wśród członków wspólnoty z Qumran to jest to zaledwie jeden taki przypadek na 600 rękopisów niebiblijnych. Istnieje też możliwość, że Jonatan (Jannaj), w przeciwieństwie do innych władców z rodu Hasmoneuszy sprzyjał członkom wspólnoty znad Morza Martwego przynajmniej w pewnym okresie swojego panowania co może tłumaczyć włączenie tej modlitwy do dokumentów z Qumran.

Rękopis ten jest wyjątkowy, można go dokładnie datować na okres panowania króla Jonatana. Zachowały się trzy kolumny pisma, jedna u góry oraz dwie poniżej. Górna kolumna (A) oraz dolna lewa (C) są niekompletne. Skóra jest rozdarta wzdłuż dolnej trzeciej kolumny obok prawego marginesu. Manuskrypt zawiera też łatkę z otworem wykonaną z niegarbowanej skóry o wymiarach 2,9 na 2,9 cm, na brzegu prawej krawędzi. Pozostałości pasków skóry, które zmarszczyły kartę przez środek od prawego brzegu, świadczą prawdopodobnie że zwinięty zwój był wiązany. Zewnętrzny brzeg karty, zapewne z fragmentami mocowań, zdaje się wskazywać, że zachowane teksty znajdowały się na początku zwoju, który pierwotnie był dłuższy. Różnice między położeniem kolumn A i B i C mogą wskazywać, że praca ta nie jest dziełem jednego skryby.

Ten mały manuskrypt zawiera dwie odrębne części. Pierwsza kolumna A zawiera fragmenty psalmów wielbiących Boga. Kolejne kolumny B i C zawierają modlitwę za pomyślność króla Jonatana i jego królestwa. W kolumnie A linie 8-10 są podobne do wersetów Psalmu 154, zachowanego w Zwoju Psalmów oznaczonego 11QPsa. Psalm ten, który nie znalazł się w biblijnej Księdze Psalmów znany jest jednak z Psałterza Syryjskiego pochodzącego z X wieku.
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

THE QUMRAN LIBRARY: The Prayer For King Jonathan Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-07].
Translation of the Prayer For King Jonathan Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-07].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=4Q448&oldid=42631871”

z chomika wieslaw2011

  • 36 KB
  • 18 gru 19 10:18
Rękopis znaleziony w czwartej grocie w Qumran zawierający modlitwę za króla z dynastii Hasmoneuszy (Machabeuszy) Jonatana.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 3 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota 1
Grota ta została odkryta jako pierwsza w 1947 roku. Prawdopodobnie nie była nigdy zamieszkana, lecz służyła wyłącznie jako magazyn. Znajdujące się w niej zwoje były owinięte w płótna i złożone w dzbanach. Znaleziono w niej siedem głównych zwojów do których należą Wielki Zwój Izajasza oznaczony 1QIsaa, Zwój Księgi Izajasza oznaczony 1QIsab, komentarz dwóch rozdziałów Księgi Habakuka oznaczany 1QpHab, Zwój Dziękczynny oznaczony 1QH, Kodeks Gminny oznaczony 1QS, Zwój Wojny wojny oznaczony 1QM oraz Apokryfy Genesis w języku aramejskim oznaczony 1QapGen. Te siedem zwojów znajdowało się w jednym dzbanie[2].

Na początku 1949 roku grotę 1 z Qumran przejęli jordańscy urzędnicy. Nadzór nad pracami powierzono dyrektorowi jordańskiego urzędu antykwarycznemu G. Lankesterowi Hardingowi oraz dominikaninowi Rolandowi de Vaux. Przeszukanie groty zakończyło się sukcesem gdyż znaleziono 72 fragmenty manuskryptów, z których część można było dopasować do znalezionych tam wcześniej zwojów. Z pism pozabiblijnych znaleziono peszarim (hebr. פשר, interpretacje, komentarze) do Księgi Sofoniasza, Micheasza oraz Psalmów, a także dwa dodatki Zbiór Błogosławieństw (1Q28b) oraz Regułę Zrzeszenia. Odkryto również dzieła sztuki pochodzące z tego samego okresu co zwoje.
Grota 2
W grocie drugiej znaleziono przedmioty wskazujące, że w jakimś okresie była ona zamieszkana. Wtedy znalezione w niej rękopisy stanowiły by część pozostałości po bibliotece społeczności Qumran.

Została ona znaleziona w 1952 roku, gdy Beduini spostrzegli wlatującego do szczeliny w urwisku nietoperza. Była ona zapełniona guano. Grota ta została splądrowana więc zaginęło wiele pochodzących z niej wartościowych przedmiotów. Niektóre fragmenty zostały odzyskane przez archeologów co w późniejszych latach pozwoliło na identyfikację kupowanych od Beduinów tekstów.

Pochodzi z niej 18 tekstów Starego Testamentu w tym Księga Kapłańska 11:22-29 datowana na drugą połowę II wieku p.n.e. i deuterokanoniczna Księga Syracha 6:14-15; 20-31. Natrafiono tu również na 15 fragmentów tekstów pozabiblijnych, do których należą między innymi dwie kopie hebrajskiej Księgi Jubileuszów oraz aramejski opis Nowego Jeruzalem.
Grota 3

Grota ta znajduje się na północ od groty drugiej. Została ona odkryta w marcu 1952 roku przez archeologów. Znaleziono w niej na skalnej półce Zwój Miedziany (3Q15) przechowywany w Muzeum Departamentu Starożytności w Ammanie. Znaleziono tu również 14 tekstów zachowanych we fragmentach. Trzy biblijne: Księga Ezechiela 16:31-33, Psalm 2:6-7 oraz Lamentacje Jeremiasza 1:10-12, 53-62, jak również jedenaście tekstów pozabiblijnych w tym między innymi Komentarz do Księgi Izajasza 1:1.

z chomika wieslaw2011

  • 2 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota 4
Grota znajduje się na południowym krańcu płaskowyżu. Została ona odkryta we wrześniu 1952 roku przez Beduinów. Pewien starzec widział wlatującą do niej zranioną kuropatwę. Beduini zaczęli wynosić z niej to co się tam znajdowało do czasu przyuważenia ich przez przedstawicieli Jordańskiego Departamentu Sprawiedliwości. Dalsze badania były prowadzone przez badaczy Departamentu Starożytności, Ecole Biblique i Palestyńskiego Muzeum Archeologicznego.

Nie znaleziono w niej ani jednego kompletnego zwoju lecz około 25 000 skrawków. Fragmenty te były częścią zwojów, które w pośpiechu zostały przysypane gruzem o ponad metrowej wysokości. O pośpiechu świadczy fakt, że zwoje nie zostały owinięte w płótna ani nie zostały ułożone w dzbanach. Nasunęło to więc przypuszczenie, że zwoje zostały złożone w tej grocie w 68 roku n.e. gdy w stronę Qumran maszerowały wojska rzymskie w drodze na oblężenie Jerozolimy.

W grocie 4 znaleziono około 584 różnych tekstów, w tym 127 biblijnych. Największy fragment to zwój Komentarza do Księgi Nahuma mierzący około 56 cm. Wśród tekstów niebiblijnych znalazły się kopie Księgi Henocha, 11 kopii Reguły Zrzeszenia (znanej z groty 1), 9 kopii Dokumentu Damasceńskiego, semickie fragmenty tekstów Testamentów Dwunastu Patriarchów, 12 fragmentów hebrajskiego tekstu Księgi Jubileuszów, kopie Księgi Tobiasza (1 hebrajska, 4 aramejskie), fragmenty Zwoju Hymnów, zagadkowy tekst o „Synu Bożym” (4Q246), Zbiór Błogosławieństw (4Q525) oraz kilka nakazów Tory.

Rękopisy pochodzące z groty 4 są bardzo ważnymi tekstami gdyż służą zarówno do krytyki tekstu Starego Testamentu, jak również pomagają poznać podłoże wielu idei Nowego Testamentu.

Tysiące fragmentów pochodzących z tej groty znajduje się obecnie w Palestyńskim Muzeum Archeologicznym razem ze zwojami z groty 2.

z chomika wieslaw2011

  • 1 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota 5

Podobnie jak w grocie drugiej znaleziono tu przedmioty wskazujące, że była ona zamieszkana i stanowiła część pozostałości biblioteki społeczności Qumran. Została ona znaleziona przez archeologów pracujących przy grocie 4 na przełomie lutego i marca 1955 roku.

Znaleziono w niej 8 tekstów biblijnych: Powtórzonego Prawa 7:15-24, 1 Królewska 1:1, 16-17; 27-37; Księga Izajasza 40:16, 18-19, Księga Amosa 1:3-5; Psalm 119:113-120, 138-142, Lamentacje Jeremiasza 4:5-8, 11-15, 16, 18-19, 20-22; 5:1-3, 4-12, 13, 16-17 oraz Lamentacje 4:17-20. Znaleziono również 17 tekstów pozabiblijnych w tym: kopię Reguły Zrzeszenia, Dokument Damasceński oraz ważną kopię opisu Nowego Jeruzalem.
Grota 6

Grota ta została odnaleziona przez Beduinów we wrześniu 1952 roku. Znaleziono w niej 7 tekstów biblijnych w tym zapisanych pismem starohebrajskim: Księga Rodzaju 6:13-21 i Księga Kapłańska 8:12-13 oraz pismem kwadratowym: 1 Królewska 3:12-14; 12:28-31; 22:28-31, 2 Królewska 5:26; 6:32; 7:8-10; 7:20-8:5; 9:1-2, 19-21, Psalm 78:36-37; Pnp 1:1-6, 6-7; Księga Daniela 8:20-21; 10:8-16; 11:33-36, 38.

W grocie tej znaleziono również 24 teksty pozabiblijne, w tym: niezidentyfikowane opowiadanie, dokumenty prawnicze, profetyczne i liturgiczne oraz hymny.

z chomika wieslaw2011

  • 3 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota

Grota ta została odnaleziona w trakcie prac wykopaliskowych na stanowisku archeologicznym Chirbet Qumran. Odkryto ją na przełomie lutego i marca 1955 roku.

W grocie 7 odnaleziono 19 malutkich fragmentów spisanych w języku greckim[a]. Zawiera ona biblijną Księgę Wyjścia 28:4-7 (7Q1) oraz deuterokanoniczny List Jeremiasza 43-44 (7Q2). Pochodzący z tej groty fragment 7Q19 jest odbiciem po nie zachowanym fragmencie terakoty.

W 1972 roku José O'Callaghan opublikował informację że fragmenty z tej groty oznaczone jako 7Q4, 7Q5, 7Q6, 7Q7, 7Q8, 7Q9, 7Q10 oraz 7Q15 zawierają fragmenty różnych ksiąg Nowego Testamentu. Jednak połączenie fragmentów 7Q4, 7Q8 wraz z 7Q12 w jeden pozwoliło na identyfikację tekstu jako fragment Księgi Henocha 103:4, 7-8. Natomiast ze względu na niewielkie rozmiary identyfikacja większości pozostałych fragmentów pozostaje nieokreślona. Nie są one jednak uważane za pochodzące z Nowego Testamentu.

W grocie 7 podobnie jak w grocie 3 znaleziono jedynie fragmenty rękopisów zamiast całych zwojów, co sugeruje hipotezę, że jaskinie te zostały odkryte i zrabowane po złożeniu w nich zwojów. Wskazuje na to również odkrycie w grocie 7 odbicia jednego fragmentu terakoty 7Q19 zawierającego cztery litery umieszczone prawdopodobnie na amforze. Natomiast nie odnaleziono żadnego fragmentu samej amfory. Nawet gdyby przyjąć, że reszta części zwojów została w całości zdegradowana to jednak powinny zachować się fragmenty samej amfory. Znalezienie jedynie niewielu małych fragmentów manuskryptów przy braku fragmentów terakoty wskazuje na wcześniejsze odkrycie groty 7 i zabranie jej zawartości[3].

Ta hipoteza ma podstawy historyczne. Euzebiusz z Cezarei (ok. 264–340 n.e.) mówi, że Orygenes (185–250 n.e.) miał rękopis Zwoju Psalmów napisany w języku greckim, który został znaleziony wewnątrz naczynia glinianego w pobliżu Jerycha, w czasach Marka Aureliusza Antoniusza (por. Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, Księga VI/16.1 do 4). Również Epifaniusz około roku 392 n.e. wspomina, że w siódmym roku Marka Aureliusza (217 n.e.), kilka biblijnych rękopisów LXX znaleziono w pobliżu Jerycha wraz z innymi manuskryptami w języku hebrajskim i greckim, niektóre w naczyniach glinianych[3].

Istnieje również dokument z XI wieku, w którym Tymoteusz I, nestoriański patriarcha Seleucji potwierdza odkrycie starożytnych zwojów znalezionych w jaskini w pobliżu Jerycha, miasta położonego około 10 kilometrów od Qumran. Tymoteusz I stwierdza, że kiedy mieszkańcy Jerozolimy usłyszeli o odkryciu, udali się w stronę groty i znaleźli kilka biblijnych zwojów napisanych w języku hebrajskim. Może więc to wskazywać na grotę 7, gdyż znajduje się ona w pobliżu Jerycha a w pobliżu miasta nie ma innych znanych jaskiń, w których znaleziono dokumenty[3].

z chomika wieslaw2011

  • 2 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota 8

W grocie tej znaleziono tylko 4 teksty biblijne: Księga Rodzaju 17:12-19, 18:20-25 Psalm 17:5-9, 14; Psalm 18:6-9, 10-13. Znaleziono w niej również filakterium, hymny oraz mezuzę.
Grota 9

W tej grocie znaleziono mały fragment papirusu zawierający sześć liter hebrajskich.
Grota 10[

Podobnie jak grota 7 została ona odkryta przez archeologów w trakcie prac na stanowisku Chirbet Qumran. Znaleziono ją na przełomie lutego i marca 1955 roku. Zawierała ona ostrakon z dwiema literami hebrajskimi. Jest to fragment słoju z niepełnym imieniem właściciela.
Grota 11
Fragment Zwoju Psalmów (11QPsa) z groty 11 z transkrypcją 18 linii 6 kolumny tekstu(zarówno zwój jak i transkrypcję czytamy od prawej do lewej, od góry do dołu)
Fragment Zwoju Psalmów (11QPsa) z groty 11 z transkrypcją 18 linii 6 kolumny tekstu
(zarówno zwój jak i transkrypcję czytamy od prawej do lewej, od góry do dołu)

Grota ta została odnaleziona przez Beduinów w 1956 roku. Podobnie jak w grotach 2 i 5 znajdowały się w niej ślady świadczące o tym, że była ona zamieszkana. Odkryte tam rękopisy stanowiły więc część pozostałości biblioteki społeczności Qumran

W grocie tej odkryto zwój Księgi Kapłańskiej zapisany pismem starohebrajskim, Zwój Psalmów, Targum Hioba oraz zapisany pismem z okresu Heroda Zwój Świątynny, z którego zachowało się 66 kolumn. Paleograficznie jest od datowany na I wiek p.n.e. lub na I wiek n.e. a metodą 14C na okres od 97 roku p.n.e. do I wieku n.e.

Groty od 2 do 11 znajdowały się na Zachodnim Brzegu, który po zawartym rozejmie okupowany był przez Jordanię. W 1950 roku Jordania ogłosiła swoją zwierzchność nad Strefą Gazy oraz nad Zachodnim Brzegiem. Stan ten trwał aż do wojny sześciodniowej w 1967 roku kiedy terytorium to przejął Izrael.

z chomika wieslaw2011

  • 215 KB
  • 18 gru 19 10:18
Groty Qumran – jedenaście jaskiń położonych w pobliżu Qumran, w których odkryto zwoje znad Morza Martwego. Odnalezione ślady wskazują, że część z nich była zasiedlana od tysięcy lat[1].

Większość powstała w sposób naturalny, jednak niektóre groty zostały wykute w miękkiej marglowej skale przypuszczalnie w okresie osadnictwa w Qumran i służyły jako magazyny lub mieszkania. Siedem z nich znajduje się w bliskim sąsiedztwie osady, jedna na zachodzie, a dwie w wąwozie położonym na północy. Do trzech z nich dostęp prowadził jedynie od strony osady[2].
Rękopisy z Qumran

W 1947 roku trzech beduińskich chłopców udawał się ze stadem owiec i kóz do oazy Ain Feszcha. Gdy okazało się, że jedna z kóz zaginęła, jeden z nich udał się na poszukiwania. Przypadkowo natrafił na nieznaną sobie wcześniej jaskinię. Rzucił do jaskini kamień i usłyszał dźwięk tłuczonego dzbana. Następnego dnia postanowił wrócić w to samo miejsce z kolegą, Muhammadem ed-Dibem. Jak się później okazało natrafił na jaskinię, w której znajdowały się ukryte w dzbanie hebrajskie zwoje sprzed blisko dwóch tysięcy lat. W dzbanie tym znajdowało się siedem dużych, w miarę dobrze zachowanych zwojów. Odkrycie to rozłożone w czasie pociągnęło za sobą następne, co spowodowało odnalezienie w tym regionie 11 jaskiń zawierających zwoje oraz współczesną im osadę Qumran. W promieniu ośmiu kilometrów od niej przeszukano około 230 jaskiń, szczelin i innych kryjówek[3][4].

Łącznie w latach 1947–1956 odnaleziono zbiór 900 rękopisów spisanych po hebrajsku, aramejsku i grecku, w tym 233 manuskrypty biblijne.
Badania grot

W latach 1984–1985 Joseph Patrich i Jigael Jadin przeprowadzili dokładną ekspertyzę 57 grot położonych na północ od Qumran oraz dwóch na południu. W latach 1985–1991 Patrich zbadał jeszcze pięć jaskiń i na ich podstawie doszedł do wniosku, że groty nie służyły jako mieszkania, lecz jako magazyny i kryjówki[5].

W 1988 roku w jaskini oznaczonej jako numerem 13 odnalazł mały dzbanek owinięty włóknem palmowym, w którym znajdowały się pozostałości lepkiego płynu. Patrich uznał, że mogą to być resztki aromatycznego balsamu. W 1991 r. odnalazł jeszcze kilka dzbanów oraz kompletny słój z suszonymi daktylami, co zdaniem naukowca mogło sugerować zawód jego właściciela, jednak w pobliżu nie odnaleziono żadnych innych śladów, które by to potwierdzały[6].

W dużej grocie oznaczonej przez Patricha numerem 24, leżącej między grotą 11Q i 3Q, odnaleziono znaki wskazujące na krótkotrwałe zasiedlenie. Z kolei jaskinia FQ37 znajdująca się na wysokim klifie dwa kilometry od Qumran, była trwale zamieszkiwana z uwagi na swój trudny dostęp[7].


Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Groty_Qumran&oldid=44263420”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 219 KB
  • 18 gru 19 10:18
Zwój Wojny oznaczony jako 1QM, znany również jako „Wojna synów światłości z synami ciemności” – jeden z siedmiu pierwszych zwojów znad Morza Martwego odkrytych w Qumran w 1947 roku w grocie 1[a]. Zawiera on 19 kolumn (pierwotnie było ich jednak co najmniej dwadzieścia), z których zachowało się pierwszych 14-19 linii z co najmniej 21-22. Rękopis został napisany w języku hebrajskim pismem kwadratowym z czasów Heroda. Jest on datowany na koniec I wieku p.n.e. lub na początek I wieku n.e. Zwój Wojny należy do dokumentów nieznanych przed odkryciem w Qumran.

Spis treści

1 Historia zwoju
2 Opis
3 Uwagi
4 Zobacz też
5 Bibliografia

Historia zwoju

Zwój Wojny znalazł wśród pierwszych zwojów odnalezionych przez Beduinów w Qumran. Beduini zainteresowali zwojami handlarza antyków z Betlejem. Ten skontaktował się z prof. Eleazarem Sukenikiem z Uniwersytetu Hebrajskiego z prośbą o ocenę czy fragmenty te są wartościowe czy też są to falsyfikaty. Gdy handlarz dostarczył Sukenikowi trzy kompletne, jeszcze nie rozwinięte zwoje skórzane, zapisane pismem paleohebrajskim, profesor odkupił rękopisy z zamiarem ich dokładnej analizy. Okazało się, że pierwszy z nich zawierał tekst biblijnej Księgi Izajasza 1QIsab, drugi to komentarz (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do proroczej Księgi Habakuka oznaczony 1QpHab a trzecim był właśnie Zwój Wojny.

Zwój ten, znajduje się obecnie w Jerozolimie w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela (HU 96.84/210).

W grocie 4 znaleziono siedem kolejnych fragmentów zwojów (4Q491-497) o podobnej treści, jednak powiązania pomiędzy 1QM a tymi tekstami nie są całkowicie jasne. Mogą one stanowić wcześniejszą wersję Zwoju Wojny lub też mogą to być materiały źródłowe, które posłużyły za podstawę napisania Zwoju Wojny...
Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Zwój_Wojny&oldid=42306338”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 71 KB
  • 18 gru 19 10:18
Fotografia ilustruje fragment Zwoju Wojny, odnalezionego w pierwszej geocie w Qumran.
Malson Photo Service - American colony Jerusalem - Liblary of Congress.
CCO.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 236 KB
  • 18 gru 19 10:18
Miedziany Zwój (3Q15) – jedyny zwój nie napisany na papirusie, bądź pergaminie, który znaleziono wśród rękopisów z Qumran. Odkryty w grocie nr 3 zwój wyróżnia się tym, że tekst wytłoczono na płacie miedzianej blachy z domieszką cyny[1]. W przeciwieństwie do innych manuskryptów nie zawiera on tekstów literackich, ale listę miejsc, w których ukryto złote i srebrne przedmioty[2]. Spis zawiera 64 skrytki wypełnione ponad 4,5 tysiącami talentów złota. Badacze opisywaną ilość cennego kruszcu szacują na ok. 70–200 ton[3]. Od pozostałych rękopisów odróżnia go jeszcze język, forma i data powstania. Obecnie zwój znajduje się w Muzeum Archeologicznym w Ammanie w Jordanii[4].

Spis treści

1 Historia
1.1 Datowanie
1.2 Język i styl
2 Treść zwoju
3 Teorie
4 Zobacz też
5 Przypisy
6 Bibliografia
7 Linki zewnętrzne

Historia

Zwój został odkryty przez archeologów 14 marca 1952 roku w grocie nr 3 niedaleko ruin Qumran w Izraelu[5]. Znajdował się na dwóch rolkach, a ponieważ był ostatnim z 15 zwojów odkrytych w tej jaskini, nadano mu numer 3Q15. Po odnalezieniu metal był tak skorodowany, że nie można było go rozwinąć w konwencjonalny sposób nie ryzykując, że rozsypie się w pył[3]. Kilka lat później John Marco Allegro, za zgodą innych naukowców zabrał zwój do Anglii, gdzie profesor Henry Wright Baker z College of Technology w Manchesterze, podzielił go na 23 pasy[6]. Wtedy też stało się jasne, że obie rolki są częścią tego samego dokumentu. Allegro, który nadzorował otwarcie zwoju, natychmiast przepisał jego zawartość. Oficjalnym tłumaczeniem tekstu zajął się ks. Józef Milik, polski biblista i poliglota. To on pierwszy uznał, że zwój jest dziełem esseńczyków, choć prawdopodobne nieoficjalnym. Uważał też, że jego zawartość nie jest faktycznym opisem historycznym, ale folklorystycznym. Później zmienił swoje przypuszczenia, kiedy okazało się, że nie ma żadnych dowodów na to, że zwój był wytworem esseńczyków. Uważał, że nie pochodzi on z ich społeczności, chociaż został znaleziony w Qumran. W rezultacie wysnuł tezę, że był on osobnym depozytem, pozostawionym tam wraz z upływem czasu[5]. Chociaż oficjalnym tłumaczeniem zwoju zajmował się Milik, to Allegro nie był zadowolony z powolnego tempa prac i chciał opublikować własną wersję, ale nie zgadzali się na to jego przełożeni. W 1957 roku jordański dyrektor antyków zgodził się na publikację. Jednak po zmianie dyrektora i otrzymaniu ponownej zgody[7], Allegro czekał jeszcze na akceptację Milika. W końcu w 1960 r. wydał „Skarb Miedzianego Zwoju”, w którym zamieścił tłumaczenie tekstu z odręcznymi transkrypcjami zwoju. Dwa lata później Milik wydał oficjalne wydanie, w którym również znalazły się odręczne rysunki ale z czarnobiałymi fotografiami[8]. Bardziej precyzyjne zdjęcia wykonano w 1988 roku. W latach 1994 – 96 przeprowadzono szczegółową konserwację i badania zwoju, łącznie z oceną korozji. Sporządzono również jego kopię, prześwietlono promieniami rentgenowskimi i oczyszczono...
Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Miedziany_Zwój&oldid=44257111”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 171 KB
  • 18 gru 19 10:18
Fragment Miedzianego Zwoju znalezionego w trzeciej grocie w Qumran.
na Qumran - Copper Sceoll.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 435 KB
  • 18 gru 19 10:18
Dokument Damasceński – rękopis znaleziony w 1896 roku przez Salomona Szechtera w genizie Synagogi Ben Ezry w Kairze. Fragmenty tego rękopisu znaleziono również w grotach 4, 5 i 6 wśród rękopisów z Qumran (rękopisy: 4Q265-273, 5Q12 i 6Q15). Dokument ten pochodzi z II lub I wieku p.n.e.

Spis treści

1 Opis
2 Znaczenie dokumentu
3 Zobacz też
4 Przypisy
5 Bibliografia

Opi

Dokument ten opisuje historię nieznanej wcześniej historykom sekty żydowskiej zwanej dziś Esseńczykami. Była ona kierowana przez Mistrza Sprawiedliwości. Dokument zawiera szczegółowe przepisy organizujące życie Esseńczyków. Ponieważ w pewnym miejscu nakazuje wyznawcom „ucieczkę do Damaszku” został on nazwany właśnie Dokumentem Damasceńskim. Na tej pustyni wyznawcy sekty mieli zawrzeć „nowe przymierze”.

Według tego rękopisu sekta ta uważająca siebie za jedyną spadkobierczynię tradycji żydowskiej została założona przez Mistrza Sprawiedliwości około roku 196 p.n.e. Jej członkowie prześladowani przez kapłanów udali się do „ziemi damasceńskiej” i zawarli „nowe przymierze”. Mistrz Sprawiedliwości zmarł lub został zabrany do nieba a jego naśladowcy oczekiwali jego powrotu w czasach ostatecznych. Dokument składa się z dwóch części: tzw. Upomnień, stanowiących wykład religijnych poglądów grupowania, oraz Praw – zbioru reguł i szczegółowych przepisów dotyczących wewnętrznej organizacji gminy, a także jej urzędów[1].
Znaczenie dokumentu

Obecnie uznaje się, że sekta powstała w okresie panowania dynastii Hasmoneuszy w czasie gdy hierarchia świątynna uległa korupcji co dotyczyło również obejmowania rządu arcykapłana. Królestwem w tym okresie wstrząsały częste wojny. Sami zaś Machabeusze nie pochodzili z rodu króla Dawida, co w oczach współczesnych odbierało im prawo do tronu. Mogło to doprowadzić do buntu części religijnych Żydów, którzy odmówili legitymizacji władzy królewskiej oraz hierarchii świątynnej.

Po publikacji tego dokumentu Samuel Szechter twierdził, że owa sekta dysponowała również własnymi tekstami liturgicznymi oraz zwartą strukturą organizacyjną. Odkrycia rękopisów znad Morza Martwego zawierające wzmianki o Mistrzu Sprawiedliwości a także znaleziona tam reguła zakonna przypominająca tę opisaną w Dokumencie Damasceńskim oraz odnalezione w Qumran kopie dokumentu potwierdziły, że siedziba sekty znajdowała się w Qumran. Jest to jedno z najważniejszych pism, które pozostały po gminie esseńczyków. Odkrycie kilku fragmentów Dokumentu Damasceńskiego wśród rękopisów z Qumran sprawiło, że większość badaczy uznaje, iż pochodzi on z II lub I wieku p.n.e.[1]
Zobacz też
4Q271

Przypisy

↑ Skocz do: a b Zofia Borzymińska: Damasceński Dokument. jhi.pl. [dostęp 2015-12-07].

Bibliografia
Joachim Gnilka: Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła.. Kraków: Wydawnictwo M, 2004, s. 124–167. ISBN 83-7221-941-9.
Tomasz Włodek Zwoje z Qumran: Dokument Damasceński. "W DRODZE" Nr 1(305)/1999, Nr 2(306)/1999, Nr 3(307)/1999. [dostęp 2012-05-05].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dokument_Damasceński&oldid=44267097”

z chomika wieslaw2011

  • 148 KB
  • 18 gru 19 10:18
Fragmenty Rękopisu Damasceńskiego na zwoju 4Q271 odnalezionego w czwartej grocie w Qumran. Dokument Damasceński opisuje historię sekty religijnej Esseńczyków.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 211 KB
  • 18 gru 19 10:18
4Q246 – rękopis napisany w języku aramejskim znaleziony w grocie 4 w Qumran należący do zwojów znad Morza Martwego. Tekst rękopisu wyróżnia się wczesną wzmianką o Synu Bożym.
Opis

Rękopis stanowi jedna karta z krótkim tekstem. Kolumna pierwsza po prawej stronie jest uszkodzona i wymaga rekonstrukcji oraz interpretacji. Kolumna druga po lewej stronie zawiera tekst:

„On będzie nazwany Synem Boga, a oni nazwą go Synem Najwyższego, jako spadająca gwiazda.”

Choć tekst ten może nawiązywać do Syna Człowieczego z Księgi Daniela 7:13,14 widoczne jest podobieństwo do Ewangelii Łukasza 1:32-33,35.


„[...] jest wielki na ziemi. [Dzięki królowi wszyscy (ludzie)] otrzymają [pokój], a wszystko będzie służyć [Jemu. Zostanie on nazwany Synem] [W]ielkiego [Boga], a Jego imię sprawia, że On będzie nazwany Synem Boga, a oni nazwą go Synem Najwyższego, jako spadająca gwiazda.”

W tekście tym jest kilka niejasnych sformułowań co powoduje, że właściwa interpretacja tego rękopisu może być inna. Nie wiadomo, kto wypowiada te słowa, ani do kogo, nie jest też znany szerszy kontekst tej wypowiedzi. Jednak zarówno w Ewangelii Łukasza jak i w tym zwoju jest mowa o kimś kto będzie „wielki”, że będzie on „nazwany” „Synem Najwyższego” i o „Synu Bożym”. Fragment 4Q246 nie jest cytatem z Ewangelii Łukasza gdyż została ona napisana w języku greckim a rękopis używa języka aramejskiego. Materiał ten jest zbyt krótki by stwierdzić czy ewangelista Łukasz właśnie na jego podstawie opracował później swoją relację narodzin Jezusa.
Zobacz też
Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia
4Q246: 4QAramaic Apocalypse (ang.). 27 lutego 2008 przez Jina Yanga Kima. [dostęp 2012-05-05].
Tomasz Włodek Zwoje z Qumran: Zwoje z Qumran a Nowy Testament. "W DRODZE" Nr 1(305)/1999, Nr 2(306)/1999, Nr 3(307)/1999. [dostęp 2012-05-05].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=4Q246&oldid=37070134”

z chomika wieslaw2011

  • 55 KB
  • 18 gru 19 10:18
Odnaleziony Rękopis Q4246 wyróżnia się najwcześniejszą wzmianką o Synu Bożym.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 200 KB
  • 18 gru 19 10:18
7Q1 (według starego systemu oznaczeń 7QLXXEx) – fragment rękopisu Septuaginty spisany na papirusie w formie zwoju, datowany na II lub I wiek p.n.e. Manuskrypt ten zwiera fragment biblijnej Księgi Wyjścia 28:4-7. Został znaleziony w Qumran w grocie 7. Fragment ten jest oznaczany również numerem 805 na liście rękopisów Septuaginty według klasyfikacji Alfreda Rahlfsa.

Rękopis został opublikowany i opisany w 1962 roku przez Maurice Bailleta, Józefa Milika oraz Rolanda de Vaux w publikacji Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates). Jest przechowywany w Muzeum Rockefellera w Jerozolinie (Gr. 789 [7Q1]).
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia
Baillet, Les petites grottes de Qumrân (Discoveries in the Judaean desert 3) p. 142-143 no. IV 1 (ang.). W: Trismegistos [on-line]. [dostęp 2012-12-28].

Linki zewnętrzne7Q1 (według starego systemu oznaczeń 7QLXXEx) – fragment rękopisu Septuaginty spisany na papirusie w formie zwoju, datowany na II lub I wiek p.n.e. Manuskrypt ten zwiera fragment biblijnej Księgi Wyjścia 28:4-7. Został znaleziony w Qumran w grocie 7. Fragment ten jest oznaczany również numerem 805 na liście rękopisów Septuaginty według klasyfikacji Alfreda Rahlfsa.

Rękopis został opublikowany i opisany w 1962 roku przez Maurice Bailleta, Józefa Milika oraz Rolanda de Vaux w publikacji Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates). Jest przechowywany w Muzeum Rockefellera w Jerozolinie (Gr. 789 [7Q1]).
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

Baillet, Les petites grottes de Qumrân (Discoveries in the Judaean desert 3) p. 142-143 no. IV 1 (ang.). W: Trismegistos [on-line]. [dostęp 2012-12-28].

Linki zewnętrzne

Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates) (ang.). W: books.google [on-line]. [dostęp 2012-12-28].
Zdjęcie 7Q1

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=7Q1&oldid=37567293”

Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates) (ang.). W: books.google [on-line]. [dostęp 2012-12-28].
Zdjęcie 7Q1

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=7Q1&oldid=37567293”

z chomika wieslaw2011

  • 201 KB
  • 18 gru 19 10:18
7Q2 (według starego systemu oznaczeń 7QLXXEpJer) – fragment rękopisu Septuaginty spisany na papirusie w formie zwoju, datowany na I wiek p.n.e. Manuskrypt ten zwiera fragment deuterokanonicznej Księgi Barucha 6:43,44[a]. Został znaleziony w Qumran w grocie 7. Fragment ten jest oznaczany również numerem 804 na liście rękopisów Septuaginty według klasyfikacji Alfreda Rahlfsa.

Rękopis został opublikowany i opisany w 1962 roku przez Maurice Bailleta, Józefa Milika oraz Rolanda de Vaux w publikacji Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates). Jest przechowywany w Muzeum Rockefellera w Jerozolinie (Gr. 789 [7Q2]).

Spis treści

1 Uwagi
2 Zobacz też
3 Bibliografia
4 Linki zewnętrzne

Uwagi

Skocz do góry ↑ 6 rozdział Księgi Barucha w kanonie katolickim pokrywa się z Listem Jeremiasza w kanonie prawosłwnym.

Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

Baillet, Les petites grottes de Qumrân (Discoveries in the Judaean desert 3) p. 143 no. IV 2 (Baillet, Maurice) (ang.). W: Trismegistos [on-line]. [dostęp 2013-01-01].

Linki zewnętrzne

Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates) (ang.). W: books.google [on-line]. [dostęp 2013-01-01].
Zdjęcie 7Q2

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=7Q2&oldid=37567288”

z chomika wieslaw2011

  • 198 KB
  • 18 gru 19 10:18
7Q19 – ślad fragmentu rękopisu napisanego w języku greckim i zachowanego jedynie w formie odbicia na gruncie odnaleziony w Qumran w grocie 7. Odbicie to pochodzi ze zwoju, który sam się nie zachował. Tekst rękopisu, z którego pochodzi odbity fragment, nie został zidentyfikowany. Jest to jedyne takie znalezisko archeologiczne w Qumran. Ślad ten jest datowany I wiek p.n.e. lub I wiek n.e.

Odbicie zostało opublikowane i opisane w 1962 roku przez Maurice Bailleta, Józefa Milika oraz Rolanda de Vaux w publikacji Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates). Jest ono przechowywane w Muzeum Rockefellera w Jerozolinie (Gr. 789 [7Q19]).
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

Baillet, Les petites grottes de Qumrân (Discoveries in the Judaean desert 3) p. 145-146 no. IV 19 (ang.). W: Trismegistos [on-line]. [dostęp 2012-12-28].

Linki zewnętrzne

Discoveries in the Judaean Desert: Volume III. Les 'Petites Grottes' de Qumran (Plates) (ang.). W: books.google [on-line]. [dostęp 2012-12-28].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=7Q19&oldid=37070356”

z chomika wieslaw2011

  • 131 KB
  • 18 gru 19 10:18
Fotografia znalezionego w 11 grocie w Qumran fragmentu Zwoju Psalmów (11QPsa).
Wikimedia Commons.

z chomika wieslaw2011

  • 311 KB
  • 18 gru 19 10:18
Lista rękopisów z Qumran zawiera spis manuskryptów odkrytych we wszystkich jedenastu grotach w Qumran nazywanych rękopisami z Qumran. Teksty zostały napisane w języku hebrajskim, aramejskim i greckim (zwoje w języku aramejskim oznaczono „ar”, a greckim „gr”). Sposród około 900 manuskryptów 233 to rękopisy biblijne. Większość rękopisów została napisana na pergaminie, te zapisane na papirusie pierwotnie oznaczano w skrócie symbolem: „pap”. Prawie wszystkie rękopisy są przechowywane w muzeach w Jerozolimie.

Spis treści

1 Grota 1
2 Grota 2
3 Grota 3
4 Grota 4
5 Grota 5
6 Grota 6
7 Grota 7
8 Grota 8
9 Grota 9
10 Grota 10
11 Grota 11
12 Bibliografia...
Bibliografia

Biblioteca Pleyades: Inventory of Manuscripts from Qumran (ang.). bibliotecapleyades.net. [dostęp 2013-07-15].
Список Кумранских и иных рукописей Израиля (ros.). liveinternet.ru. [dostęp 2013-07-15].
Martinez: The Biblical Collection at the Qumran Library (ang.). veracityomadden.com. [dostęp 2013-07-15].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Lista_rękopisów_z_Qumran&oldid=40775561”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 281 KB
  • 18 gru 19 10:18
Rękopisy z Qumran (niektóre inne stosowane nazwy: zwoje znad Morza Martwego, rękopisy znad Morza Martwego i manuskrypty znad Morza Martwego) – zbiór dokumentów spisanych po hebrajsku, aramejsku i grecku, znalezionych w latach 1947–1956 w 11 grotach niedaleko ruin Qumran na Zachodnim Brzegu. W szerszym znaczeniu termin „Zwoje znad Morza Martwego” oznacza również manuskrypty znalezione w Wadi Murabba'at, Masadzie i Nachal Chewer.

Spis treści

1 Pochodzenie
2 Historia odkrycia
2.1 Grota 1
2.2 Kolejne groty
3 Zespół badaczy
4 Qumrańskie groty
4.1 Grota 1
4.2 Grota 2
4.3 Grota 3
4.4 Grota 4
4.5 Grota 5
4.6 Grota 6
4.7 Grota 7
4.8 Grota 8
4.9 Grota 9
4.10 Grota 10
4.11 Grota 11
5 Podział tekstów
6 Tłumaczenia na język polski
7 Uwagi
8 Zobacz też
9 Przypisy
10 Bibliografia
11 Linki zewnętrzne

Pochodzenie

Przeprowadzone badania archeologiczne i metodą radiowęglową 14C pozwalają datować rękopisy na okres od II wieku p.n.e. do I wieku n.e. Dzięki badaniom paleograficznym zwojów wiadomo, że najstarsze z nich powstawały nawet od połowy III wieku p.n.e. (4QJer, 4QEx i 4QSam), na długo przed zasiedleniem Qumran. Teksty te należały najprawdopodobniej do esseńczyków (lub jakiegoś ich odłamu), którzy zamieszkiwali Qumran pomiędzy 125 rokiem p.n.e. a 68 rokiem n.e. W 11 grotach znaleziono około 900 rękopisów w tym 233 manuskrypty biblijne. Datuje się je na okres od III wieku p.n.e. po I wiek n.e.

Około 60% rękopisów biblijnych zawiera tekst zgodny z tekstem masoreckim, około 5% manuskryptów zgadza się z tekstem Septuaginty, 5% potwierdza Pentateuch samarytański, a 20% przekazuje tekst charakterystyczny wyłącznie dla wspólnoty z Qumran. Pozostałe 10% manuskryptów biblijnych z Qumran nie daje się przyporządkować do żadnego wariantu świadków tekstu biblijnego[1]...
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Przypisy

Skocz do góry ↑ Kilka słów o krytyce tekstu i Zwojach znad Morza Martwego.. biblista.pl. [dostęp 2013-03-27].
Skocz do góry ↑ Zwoje pisma znad Morza Martwego
↑ Skocz do: a b c Associazione Biblica Internazionale: Identification of the 7Q5 fragment with Jeremiah 16:3,4 (ang.). lavia.org. [dostęp 2013-12-06].
Skocz do góry ↑ A. Tronina: Biblia w Qumran. Wprowadzenie w lekturę biblijnych rękopisów znad Morza Martwego. Kraków: The Enigma Press, s. 148, seria: Bilioteka Zwojów. Tło Nowego Testamentu 8. ISBN 83-86110-46-5.
Skocz do góry ↑ Kraków 2000, (wyd. 2) The Enigma Press

Bibliografia

Tomasz Włodek Zwoje z Qumran: Dokument Damasceński. "W DRODZE" Nr 1(305)/1999, Nr 2(306)/1999, Nr 3(307)/1999. [dostęp 2012-05-05].
Tajemnica i znaczenie zwojów znad Morza Martwego. Hershel Shanks: Tajemnica i znaczenie zwojów znad Morza Martwego. [dostęp 2012-05-05].
Alfred J. Palla: Zwoje z Qumran - odkrycie stulecia. 12 grudnia 2004. [dostęp 2012-05-06].
DSS- Zwoje znad Morza Martwego. [dostęp 2012-05-13].


Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Rękopisy_z_Qumran&oldid=44411676”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 225 KB
  • 18 gru 19 10:18
1QIsaa (znany również jako Wielki Zwój Izajasza) – jeden z siedmiu zwojów znad Morza Martwego odkrytych w Qumran w 1947 roku[a]. Jest to rękopis spisany na pergaminie pochodzący z około 125 roku p.n.e. co sprawia, że jest to również jeden z najstarszych rękopisów z Qumran[b].

Spis treści

1 Opis
2 Historia zwoju
3 Zobacz też
4 Uwagi
5 Przypisy
6 Bibliografia

Opis


1QIsaa jest największym i zarazem jednym z najlepiej zachowanych zwojów spośród wszystkich rękopisów biblijnych. Jest również jedynym prawie kompletnym zwojem z Qumran. Zwój ten składa się z 17 arkuszy pergaminu co daje łączną długość 734 cm przy szerokości sięgającej do 28 cm. Zawiera wszystkie 66 rozdziałów biblijnej Księgi Izajasza spisanych w 54 kolumnach po 31 linijek na kolumnę i do około 50 liter na linijkę. Zwój ten jest o tysiąc lat starszy niż najstarsze rękopisy Biblii hebrajskiej znane przed odkryciem w Qumran.

Wersja tekstu generalnie jest zgodna z tekstem masoreckim oraz uważanym za wzorcowy tekstem Kodeksu z Aleppo. Zawiera jednak wiele wariantów tekstowych, przykładów alternatywnej pisowni, błędów kopisty oraz poprawek. Różnice te nie mają znaczenia dla przekazu tekstu gdyż dotyczą zmian w pisowni i wymowie jakie zachodziły na przestrzeni wieków. W odróżnieniu od większości biblijnych rękopisów z Qumran wykazuje wyjątkowo pełny zakres ortografii ukazując obowiązujący tekst hebrajski w okresie Drugiej Świątyni...
Przypisy

Skocz do góry ↑ Chapter 7 – Understanding The Dead Sea Scrolls (ang.). W: Sovereign Word [on-line]. [dostęp 2015-07-29].
Skocz do góry ↑ The Great Isaiah Scroll MS A (1QIsa) (ang.). W: the Israel Museum [on-line]. [dostęp 2012-04-25].

Bibliografia
Ikona portalu Portal: Biblia

Bernard P. Grenfell i Artur S. Hunt: Wielki Zwój Izajasza (ang.). W: The Digital Dead Sea Scrolls [on-line]. [dostęp 2012-04-25].
1QIsaa The Great Isaiah Scroll (ang.). W: Maxwell Institute [on-line]. [dostęp 2012-04-25].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=1QIsaa&oldid=44352616”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • 216 KB
  • 18 gru 19 10:18
1QpHab, również Komentarz do proroczej Księgi Habakuka – jeden z siedmiu pierwszych zwojów znad Morza Martwego odkrytych w Qumran w 1947 roku w grocie 1[a]. Zwój ten zawiera komentarz (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do dwóch pierwszych rozdziałów biblijnego proroctwa z Księgi Habakuka. Zwój jest datowany na drugą połowę I wieku p.n.e.

Spis treści

1 Historia odkrycia
2 Opis
3 Uwagi
4 Zobacz też
5 Bibliografia

Historia odkrycia
Zwój ten został znaleziony przypadkowo wraz z innymi w 1947 roku przez beduińskich chłopców. Wraz ze zwojem zawierającym Księgę Izajasza (1QIsab) oraz Zwojem Wojny (1QM) trafił do rąk handlarza antyków, który skontaktował się z prof. Eleazarem Sukenikiem z Uniwersytetu Hebrajskiego. Profesor zorientował się, że zwoje posiadają olbrzymią wartość historyczną wytargował cenę i je wykupił oraz wykazał zainteresowanie dalszymi takimi znaleziskami. Ponieważ zwoje nie były wcześniej rozwinięte Sukenik zrobił to bardzo ostrożnie. Jeden z zakupionych zwojów zawierał właśnie komentarz do Księgi Habakuka.

Zwój ten, znajduje się obecnie w Jerozolimie w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela (HU 95.57/28).

z chomika wieslaw2011

  • 165 KB
  • 18 gru 19 10:18
Grota 4 z Qumran.
Grauesel - photo taken by Grauesel.
CC By-Sa 3.0 (Creative Commons).

z chomika wieslaw2011

  • 47 KB
  • 18 gru 19 10:18
Rękopis znaleziony w 4 grocie w Qumran.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 209 KB
  • 18 gru 19 10:18
4Q166 oznaczony również 4QpHosa – rękopis spisany na pergaminie zawierający komentarz biblijnej Księgi Ozeasza. Rękopis ten został znaleziony w grocie 4 w Qumran, należy więc do zwojów znad Morza Martwego. Jest on datowany na koniec I wieku p.n.e. Karta ma wymiary 17,5 na 16,8 cm.

Rękopis ten jest komentarzem (hebr. peszarim פשר, interpretacje, komentarze) do Księgi Ozeasza 2:8-14. Omawiany fragment księgi odnosi się do relacji pomiędzy Bogiem a Izraelem, w której Bóg jest reprezentowany przez męża a Izrael przez niewierną żonę. W komentarzu niewierny Izrael został uwiedziony przez „Człowieka kłamstwa”. Dokument stwierdza, że przyczyną zwiedzenia na manowce jest głód. Głód ten może być tu metaforą, ale może też literalnie odnosić się do rzeczywistej suszy, która wystąpiła w tamtych czasach i ma potwierdzenie w źródłach historycznych.

Rękopis ten jest większym fragmentem spośród dwóch niepowiązanych ze sobą fragmentów komentarza Ozeasza znalezionych w grocie 4. Pismo jest identyczne z pismem komentarza księgi Psalmów, należy do stylu prostego, półoficjalnego z okresu Heroda.
Zobacz też

Lista rękopisów z Qumran

Bibliografia

The Hosea Commentary Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-06].
Translation of the Hosea Commentary Scroll (ang.). Israel Antiquities Authority. [dostęp 2012-05-06].

Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=4Q166&oldid=42631874”

z chomika wieslaw2011

  • 322 KB
  • 18 gru 19 10:18
Jeden z siedmiu pierwszych zwojow znalezionych w 1 grocie w Qumran. Zawiera komentarz do proroczej Księgi Habakuka.
Domena publiczna.

z chomika wieslaw2011

  • 204 KB
  • 18 gru 19 10:18
Esseńczycy (essenizm) – jedno z żydowskich stronnictw religijnych (obok faryzeuszy i saduceuszy i ewentualnie jeszcze zelotów), a w szerszym rozumieniu ruch religijno-społeczny, działający w drugiej połowie tzw. okresu Drugiej Świątyni (ok. 515 r. p.n.e. – 70 r. n.e.), czyli w latach ok. 152 p.n.e. – 70 n.e. Nie jest do końca wyjaśniona kwestia etymologii nazwy 'esseńczycy'. Bezpośrednio określenie to pochodzi z języka greckiego: essenoi (albo essaioi), co jest najprawdopodobniej odpowiednikiem aramejskich rzeczowników: hasen i hasayya, które odpowiednio oznaczają „milczący” i „pobożni”, albo według innych badaczy: aseya (lub asayya – hassaya) – „uzdrowiciele”.
Spis treści


1 Bibliografia
2 Historia
3 Charakterystyka i poglądy
4 Zobacz też

Bibliografia
Qumran

Do roku 1947 (tj. do odkryć w Qumran i okolicach) zasadnicze informacje o esseńczykach pochodziły od trzech autorów antycznych: Józefa Flawiusza, Filona Aleksandryjskiego i Pliniusza Starszego.

Od roku 1947, kiedy to w Qumran i okolicznych grotach zaczęto odkrywać rękopisy z okresu od poł. II w. p.n.e. do 68 r. n.e., dysponujemy znacznie szerszym materiałem porównawczym odnośnie esseńczyków i nie tylko. W zasadzie odkryte pisma nie wyjaśniły do końca problematyki początków ruchu esseńskiego ani charakteru wspólnoty qumrańskiej, która niekoniecznie musiała być tożsama z esseńczykami.

O esseńczykach wspominali również późniejsi pisarze antyczni, zwłaszcza związani z historiografią chrześcija...
Zobacz też[edytuj]

Qumran
Rękopisy z Qumran



Źródło „http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Esseńczycy&oldid=33678690”
(Fragment)

z chomika wieslaw2011

  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    20
  • obrazy
    9
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

29 plików
4,62 MB




BG.SP..1450

BG.SP..1450 napisano 16.11.2019 23:04

zgłoś do usunięcia
POZDRAWIAM I SERDECZNIE ZAPRASZAM
Marcin5100

Marcin5100 napisano 19.12.2019 09:08

zgłoś do usunięcia
ZAPRASZAM. DUŻO XXX
kowal413121

kowal413121 napisano 3.01.2020 10:41

zgłoś do usunięcia
Tu znajdziecie wszystko za darmo-> https://www.youtube.com/watch?v=7_Ival08yQo
kuner

kuner napisano 22.01.2020 10:37

zgłoś do usunięcia
expiter1

expiter1 napisano 1.12.2020 01:14

zgłoś do usunięcia
serdecznie zapraszam do swojego chomika po wszystkie odcinki serialu THE MANDALORIAN w HD
DZIACHO1966

DZIACHO1966 napisano 2.03.2021 09:43

zgłoś do usunięcia
Zapraszam do mojego chomika
helix7293

helix7293 napisano 10.03.2021 11:56

zgłoś do usunięcia

kontynuacja chomika helix7293

  zapraszam do odwiedzin

obrazek
SuperSeraleHD

SuperSeraleHD napisano 26.02.2024 13:23

zgłoś do usunięcia
Zapraszamy na Seriale Filmy
ABC_SERIAL-FILMY-3D-HD-4K

ABC_SERIAL-FILMY-3D-HD-4K napisano 23.03.2024 18:15

zgłoś do usunięcia
💗 SERIALE POLSKIE I ZAGRANICZNE FILMY NOWOŚCI- 4K- 3D- FULL-HD ZAPRASZAM NOWOSCI PREMIERY -GRY PC-GRY-XBOX -2024 💖ZAPRASZAMPOZDRAWIAM -💖

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności