Mate Gabor - Kiedy cialo mowi nie. Koszty ukrytego stresu.pdf
-
30-Seconds Theories -
A.D. - After Death -
Ascender -
Baśnie -
Biblioteka Babel -
Biblioteka Bestsellerów -
Biblioteka Myśli Współczesnej -
Big Ideas Simply Explained -
Black Hammer -
Black Orchid -
Blankets -
Classics Illustrated -
C-PTSD, Trauma -
Czarne -
Czytelnik -
Fables -
Family Tree -
Ghost Tree -
Gideon Falls -
Herakles -
Hilda -
JEFF LEMIRE -
JODOROWSKY -
Karakter -
KIK -
Koliber -
Książka i Wiedza -
Love & Rockets. New Stories -
Marginesy -
Miss Endicott -
Moonshadow 1-12 -
Mouse Guard -
Muza -
Nike -
PIW -
Rebis -
Salamandra -
Seria Dzieł Pisarzy Skandynawskich -
Smak Słowa -
Squee! -
Sweet Tooth -
Tango -
The Music Box -
Tiny Fox and Great Boar -
Undertaker -
Współczesna Proza Światowa -
wydawnictwa i serie -
Wydawnictwo Literackie -
Wydawnictwo Poznańskie -
Znak
Claude Lévi-Strauss
Smutek tropików
Smutek tropików (1955) jest fascynującą, w znacznej mierze autobiograficzną książką „podróżniczą”. Autor był jednym z pierwszych (a po części też ostatnich) badaczy ginącej kultury brazylijskich Indian. Na poły sensacyjna opowieść o tych badaniach z przełomu lat trzydziestych i czterdziestych tworzy trzon tej książki i zajmuje ponad połowę jej objętości. Atrakcyjność dzieła nie polega tu jednak na poszukiwaniu egzotyki, lecz na zgłębianiu natury ludzkiej w jej historycznych, etnicznych i społecznych formach. Mimo że napisana w sposób popularny, relacja jest zarazem pełna głębokiej refleksji filozoficznej nad losem współczesnego świata. Okazją po temu są opisane w książce podróże do jeszcze innych miejsc, przede wszystkim do muzułmańskiej i buddyjskiej Azji. Znajdziemy tu jakże aktualne również w naszym stuleciu wizyjne niemal ujęcia relacji Wschodu z Zachodem, analizę przyczyn tego podziału i utraconych szans utworzenia wspólnej kultury. Smutek... zaliczany jest niekiedy do stu najważniejszych książek XX wieku.
"Andruchowycz i Stasiuk są u siebie - w swojej Galicji, w Stanisławowie i Wołowcu, w swojej Mitteleuropie. I, jak przystało na mężczyzn czterdziestoletnich, już nie pięknych, choć może jeszcze nie do końca szpetnych, znajdują tu piękno: nieefektowne, trudne, dojrzałe. Prawdziwe." K.M. "Rzeczpospolita" "Są to teksty w swoim gatunku znakomite. Odkąd razem z Oświeceniem przeminęły poematy, wykładające w eleganckich dwuwierszach sekrety budowy wszechświata albo sztuki sadzenia grochu, esej pozostał jedynym gatunkiem, który sytuuje się na pograniczu nauki i poezji, z pierwszej czerpiąc erudycję, od drugiej zaś zapożyczając odwagę nieoczekiwanych zestawień. Szkice o Mojej Europie spełniają ten warunek z naddatkiem; co więcej, jak przystało na dobre eseje, można z nich 'wycinać' zdania godne podniesienia do rangi aforyzmu, jak choćby: 'Jeśli miałbym wymyślić dla Europy Środkowej jakiś herb, to w jednym z jego pól umieściłbym półmrok, a w innym - pustkę".
Pamiętacie pralkę Franię? Może nawet stoi jeszcze gdzieś w piwnicy, ale czy zdajecie sobie sprawę, że jej pojawienie się przyspieszyło rozpad mikrostruktury społecznej? Kiedyś pranie angażowało pół wsi, później całą rodzinę, dzisiaj - wystarczy jedna osoba. Albo spłuczka klozetowa - wynaleziona pod koniec XVI wieku długo nie mogła zagościć w łazienkach, gdyż budziła obawy natury ekonomicznej, a nawet... historiozoficznej. A czy kiedy bierzecie tabletkę przeciwbólową (statystycznie Polacy kupują ich najwięcej na świecie), przeszło wam przez myśl, że zmiana, którą spowodowały środki przeciwbólowe, ma charakter egzystencjalny? Autorki opisują zjawiska, przedmioty i urządzenia, które najmocniej odcisnęły swoje piętno na naszych codziennych zachowaniach. Oprócz wspomnianych wyżej haseł pojawiają się też takie jak topless, rozwód, przedszkole, depilacja, świadome macierzyństwo czy ogródki działkowe. Podstawę badań stanowi nie tylko codzienna obserwacja, lecz także literatura piękna, prasa ilustrowana, film czy telewizja...