Lektury polonistyczne - średniowiecze renesans barok - tom 2.pdf
Sara Stevens od trzech lat czuwa nad bezpieczeństwem emerytowanego sędziego; Pewnej nocy udaremnia włamanie do domu swojego klienta, nie spodziewa się, że to początek namiętnego romansu z przystojnym policjantem. Nie przypuszcza też, że znajdzie się w centrum zainteresowania dziennikarzy. I że te pięć minut sławy ściągnie na nią nie tylko uwagę mediów, ale i wyzwoli zabójczą obsesję...
Temperance Brennan zostaje wysłana do Południowej Karoliny w zastępstwie nieobecnego kolegi, aby pokierować studenckimi wykopaliskami na ruinach indiańskiego cmentarzyska. Kiedy Tempe znajduje wśród starych kości świeży szkielet, jej dobra przyjaciółka Emma Rousseau, lokalny koroner, przekonuje ją, aby została i pomogła w dochodzeniu. Nieoczekiwanie Emma wyjawia swoją przygnębiającą tajemnicę, a wtedy Tempe postanawia ponad wszystko pomóc przyjaciółce w zamknięciu sprawy. Ilość ciał zaczyna rosnąć. Policja odkrywa mężczyznę wiszącego na drzewie w lesie. Kolejne ciało zostaje odkryte w beczce. Na kościach kilku ofiar znajdują się tajemnicze nacięcia i oznaki uduszenia. Tempe trafia za tropem do społecznej przychodni, kierowanej przez wojowniczy personel, podejrzanego lekarza i darczyńcę, który jest charyzmatycznym teleewangelistą. Wskazówki mnożą się w najmniej spodziewanych miejscach, w miarę jak Tempe przy użyciu swojej niezwykłej wiedzy i umiejętności usiłuje rozwiązać sprawę. Nawet lokalny szeryf ma duże wątpliwości, a jej własne życie zostaje zagrożone.
Dla Tempe Brennan odkrycie szkieletu młodej dziewczyny w Akadii w Kanadzie, to więcej niż następna zwykła sprawa. Evangeline, najlepsza przyjaciółka Tempe z dzieciństwa, również pochodziła z Akadii. Dziewczynka była najbardziej egzotyczną osobą w świecie ośmioletniej Tempe. Kiedy zniknęła, Tempe ostrzegano, aby jej nie szukała, nazywając Evangeline "niebezpieczną". Trzydzieści lat później, przepełniona wspomnieniami, Tempe zastanawia się czy znalezione szczątki mogą należeć do przyjaciółki, którą straciła wiele lat wcześniej oraz co oznaczają dziwne zmiany na kościach. W międzyczasie, chłopak Tempe, Ryan, prowadzi dochodzenie w sprawie serii zabójstw. Dwie dziewczyny nie żyją. Trzy następne uznano za zaginione. Czy możliwe, aby szkielet znaleziony w Nowym Brunszwiku był częścią schematu? Podczas gdy Tempe korzysta z najnowszych osiągnięć antropologii sądowej aby zgłębić przeszłość, Ryan tropi seryjnego mordercę.
Serce pięknej Eleonory Courteney niepodzielnie należy do Ryszarda, księcia Yorku. Niestety, uboga szlachcianka wbrew swej woli musi poślubić bogatego farmera Roberta Morlanda. Mijają lata, Eleonora nie kocha męża, ale darzy go szacunkiem, razem wychowują liczne potomstwo i pomnażają rodzinny majątek. Tymczasem wybucha wojna między dwoma domami Lancasterów (czerwona róża w herbie) i Yorków (biała róża), zwana Wojną Dwóch Róż, której celem jest przejęcie sukcesji po obalonym królu. Morlandowie jeszcze się nie domyślają, jak bardzo ów konflikt zaważy na ich losach. Zwłaszcza że ścieżki życia Eleonory i jej ukochanego Ryszarda ponownie się skrzyżują...
Pod koniec dwudziestego pierwszego wieku, stara, mieszkająca w Kornwalii kobieta ratuje z oceanu nagiego młodzieńca i zabiera go do swego pięknego domu. Bohaterka jest światowej sławy skrzypaczką i - mimo nowoczesnych metod przedłużania życia - zbliża się do kresu swych dni. Niedoszły topielec z kolei cierpi na utratę pamięci, nie wie o sobie nic. Kobieta nadaje mu imię Adam. Zaczyna opowiadać mu swoje wspomnienia, on okazuje się wiernym słuchaczem. Opowieści bohaterki są przerywane scenami z codziennego życia w kornwalijskim domu. Barwne, pełne wydarzeń życie artystki prawie pozwala nam zapomnieć, że cała historia rozgrywa się w chaotycznym i niebezpiecznym świecie epoki. MacLeod przedstawia w książce specyficzną, fascynującą wizję dwudziestego pierwszego stulecia - wieku katastrof i nowych, śmiertelnych chorób. Niemniej, jak często w pisarstwie tego autora, okazuje się, że historia osobista zawsze jest ważniejsza od tej powszechnej. - Ray Olson, Booklist Podróże MacLeod pisze niewiarygodne opowiadania. Od otwierającej tom „Opowieści młynarza” po finałową „Drugą podróż króla” trafiamy do światów pełnych zapierającego dech piękna, straszliwego cierpienia i przyjemnej przeciętności. Szczególnie dobrym przykładem talentu autora do tworzenia światów i snucia w nich opowieści jest wspomniana „Opowieść młynarza” - piękna historia ostatniego właściciela starego wiatraka, którego z wiatrem łączy coś więcej niż przelotny romans. „Druga podróż króla” jest nieziemsko zrelacjonowaną opowieścią o drugiej wyprawie do Betlejem jednego z Trzech Króli. „Żywioły” z kolei rozgrywają się w epoce pary i przedstawiają życie człowieka, który sądzi, że odkrył nowe źródło energii, okazujące się z czasem czymś o wiele starszym. „Dywan z Hobów” to dziwaczna i zapadająca w pamięć medytacja na temat niewolnictwa i strasznego, osuwającego się w dekadencję świata. Wszystkie zawarte w tym tomie teksty lśnią podobnym blaskiem jak powieści MacLeoda. - Regina Schroeder, Booklist.