-
8734 -
5699 -
5914 -
850
24045 plików
3023,93 GB
Circuit de Monaco, Monte Carlo
Liczba okrążeń: 78
Długość okrążenia: 3.34 km
Dystans: 260.52 km
Rekord toru: 1:14.439 (Michael Schumacher)
Nie mają racji ci, którzy uliczny tor Monte Carlo (Monako) uważają za idealny obiekt do rywalizacji w Formule 1. Na Circiut de Monaco niedoskonałości nie brakuje, a asfaltowa nawierzchnia, zapewniająca bolidom niewielką przyczepność czy logistyczny niedowład, czasem wymuszający na mechanikach nocną pracę na ciasnych, piętrowych parkingach, są ledwie dwoma z licznych przykładów.
Mógłby narzekać nawet Ecclestone, że oto tutaj, w tym małym państewku, któremu tylko Watykan zagraża w walce o miano najmniejszego kraju w Europie, kierowcy podążają „gęsiego”, z rzadka podejmując starania wyprzedzenia rywala. Mógłby narzekać niejeden z wielkich mistrzów kierownicy, że ulicami Monako nie da się toczyć zwycięskich pojedynków i nawet znaczna ilość startów i znajomość toru ‘na wylot’ nie gwarantuje sukcesu.
A przecież wyścig w Monte Carlo uchodzi za najbardziej prestiżowy. Jak powiedział kiedyś Damon Hill, który przy ośmiu startach nie zdołał ani razu wspiąć się na tutejszy szczyt: „GP Monako reprezentuje to wszystko, z czego słynie Formuła 1. W gruncie rzeczy to archaiczny wyścig, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, bo w razie awarii czy wypadku na torze jest zdecydowanie za mało miejsca. Trudno jednak znaleźć kierowcę, który odrzuciłby wyzwanie, jakim jest udział w wyścigu Monte Carlo.” Ciekawa sprawa, że ojcu autora tych słów, Grahamowi Hillowi aż pięciokrotnie przyszło tryumfować w Monako.
O GP Monako krążą i krążyć będą legendy. Podobnie o samym Monako i jej mieszkańcach – dostojnych, wymagających i wiernie uczestniczących w życiu królewskiej rodziny. Gdy w połowie lat ’60 Alfred Hitchcock zaproponował księżnej Monako i znanej aktorce, Grace Kelly, rolę kleptomanki w jednym ze swoich filmów, obruszone niegodziwością i niecenzuralnością niektórych scen społeczeństwo wyraziło swój sprzeciw. W efekcie publicznego wystąpienia mieszkańców Grace Kelly nie stała się „królewską” złodziejką, czego nie można powiedzieć o samym Grand Prix Monako, które od chwil swego debiutu w 1929 (w samej Formule Jeden od 1950 roku) skradło serca wszystkim sympatykom ścigania.
Nie ma wielkiej przesady w tym, że wraz z setkami jachtów, w porcie Monako co roku cumuje zafascynowanie i pasja niegodna żadnego innego obiektu w kalendarzu F1. Kierowców przepełnia wyjątkowa chęć zwycięstwa, sympatycy Formuły zajmują każdą wolną przestrzeń miasta, wypełniają balkony, dachy („darmowe wejściówki”) i ulice - wszystko po to, by poczuć podmuch najbardziej prestiżowego ścigania w historii. Circuit de Monaco nie należy do najbezpieczniejszych torów. Kręte, ciasne ulice Monte Carlo i La Condamine i zamykające obiekt barierki wymuszają na kierowcach maksymalne skupienie przez 78 okrążeń. Historia wyścigu potwierdza tylko słowa trzykrotnego mistrza świata, Nelsona Piquet, który powiedział: "Jeździć w Monte Carlo, to jak latać helikopterem w pokoju.”
Kierowcy, którzy przyznają , że mogliby w ciemno mknąć ulicami Monako z wyjątkowym respektem podchodzą do konfiguracji toru. Zwykle problematyczny jest wjazd w St. Devote (zaczątek karambolu) oraz ostatnia szykana na Rascasse.
Grand Prix Monako w 2008
1. Lewis Hamilton (McLaren)
2. Robert Kubica (BMW Sauber)
3. Felipe Massa (Scuderia Ferrari)
Pole Position: Felipe Massa
Najszybsze okrążenie: Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) - 1:16.689
Ostatni zwycięzcy GP Monako
2008 Lewis Hamilton
2007 Fernando Alonso
2006 Fernando Alonso
2005 Kimi Raikkonen
2004 Jarno Trulli
2003 Juan Pablo Montoya
2002 David Coulthard
2001 Michael Schumacher
2000 David Coulthard
1999 Michael Schumacher
1998 Mika Hakkinen
Największa ilość zwycięstw:
6 – Ayrton Senna
5 – Graham Hill, Michael Schumacher
4 – Alain Prost
3- Stirling Moss, Jackie Stewart
Dane Circuit de Moncao
Długość: 3.340 km
Ilość okrążeń: 78
Długość wyścigu: 260.520 km
Najszybsze kółko: 1.14:439 Michael Schumacher (2004)
Dojazd: Względnie prosty - wsparty międzynarodowym lotniskiem w Nice. Możliwość swobodnego dojazdu samochodem, koleją, a w przypadku nieco możniejszych sympatyków, także helikopterem.
Adres:
Circuit de Monaco Automobile Club de Monaco
23 Boulevard Albert 1er BP 464 98000 Monaco
Tel: (377) 93152600
Fax: (377) 93258228
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB