Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
ewabalicka85
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 9.02.2021 06:16

  • pliki muzyczne
    21
  • pliki wideo
    45135
  • obrazy
    560
  • dokumenty
    59

46229 plików
14978,22 GB

« poprzednia stronanastępna strona »
  • 700,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Małe arcydzieło satyry i burleski.

z chomika smokerdelight

  • 701,5 MB
  • 12 cze 13 9:08
Jest to satyra dotycząca Boga i różnego rodzaju odłamów katolickich. Dwóch wędrowców - Jean i Pierre chce dotrzeć do Santiago, gdzie znajdują się relikwie św. Jakuba. Na swojej drodzę spotykają wielu dziwnych ludzi oraz biorą udział w nietypowych sytuacjach. Epizody łączą bohaterowie i tematyka - są to bowiem dyskusje na temat Boga, wiary, religii itp. oraz praktyki różnych odłamów katolicyzmu z których czasmi wynikają niespodziewane wnioski.

z chomika smokerdelight

  • 700,2 MB
  • 12 cze 13 9:08

z chomika smokerdelight

  • 692,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Paryż, rok 1912. Jules, Niemiec i Jim, Francuz - to para nierozłącznych przyjaciół pisarzy, którzy dzielą wspólną pasję do literatury, sztuki i kobiet. Po powrocie ze wspólnej wycieczki do Grecji, spotykają czarującą Catherine i obaj zakochują się w niej. Catherine poslubia Julesa, nadal żywiąc uczucie do Jima. Wybuch I Wojny Światowej rozdziela trójkę przyjaciół... Po wojnie Jules powraca do żony, i razem z córką Sabine przenoszą się do odleglej górskiej miejscowości w Niemczech. Zapraszają Jima, aby pomieszkał u nich przez pewien czas. Gdy Francuz przybywa na miejsce, zauważa, że małżeństwo Julesa i Catherine się rozpada. Natomiast jego uczucie do Catherine zostaje wreszcie widocznie odwzajemnione...

z chomika smokerdelight

  • 699,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Obraz Geralda Kargla zainspirowany został autentyczną sprawą trzech brutalnych morderstw popełnionych przez niejakiego Wernera Kieska. Psychika i przypadek tego osobnika do tego stopnia zafascynowały reżysera, że wraz z polskim laureatem Oscara Zbigniewem Rybczyńskim postanowił napisać scenariusz oparty na tych wydarzeniach.

"Angst" dokumentuje zaledwie jeden dzień z życia bezimiennego seryjnego mordercy. Widz poznaje bohatera w momencie, gdy ten opuszcza więzienie po kilkuletniej odsiadce. Przez cały czas towarzyszy odbiorcy komentarz z offu psychopaty, który bez ogródek od razu oświadcza jakie są jego plany po wyjściu na wolność. Zbrodniarz najpierw udaje się na posiłek do przydrożnego baru, następnie wsiada do taksówki, gdzie próbuje udusić prowadzącą ją dziewczynę. Spłoszony przez nią ucieka w las i trafia do posiadłości w spokojnej i cichej okolicy. Włamuje się do środka domu, do którego niebawem przybywają jego mieszkańcy: stara kobieta wraz z dorosłą córką i upośledzonym synem. Nie zdradzę bynajmniej żadnej tajemnicy, pisząc, iż następnie dochodzi do skrupulatnego i drobiazgowego zapisu okrutnej zbrodni?

Od czego by tu zacząć? Dzieło Niemca to niewątpliwie film niezwykły, niezwykle sugestywny i poruszający. Pomimo że na ekranie nie dzieje się wiele, a akcja jest pozbawiona niemalże całkowicie dialogów (pominąwszy nieustające praktycznie wywody bohatera), przyznam, że ja osobiście nie mogłem oderwać od ekranu wzroku. Jak dla mnie jest to wręcz perfekcyjne studium psychiki psychopatycznego mordercy, film balansujący na granicy arcydzieła. "Angst" nie zaskakuje, nie posiada misternie skrojonej intrygi, nadrabia za to siłą przekazu. Kargl po mistrzowsku wykreował na ekranie atmosferę nieustającego zagrożenia, przepełnioną podskórnym napięciem, nacechowaną dusznym, ciężkim klimatem. Do tego dochodzi świetna kreacja Erwina Ledera w roli głównej - jego gra jest minimalistyczna, ale bardzo sugestywna. Podczas seansu widz nie ma wątpliwości, że tak właśnie mógłby wyglądać i zachowywać się typowy socjopata. Jego blada, wychudzona twarz nie wyraża praktycznie żadnych emocji, ale w oczach czai się czysty obłęd. Z pewnością należą się gromkie brawa za tą rolę.

Teraz chciałbym przejść do tego, co chyba najbardziej uderzyło mnie w omawianym filmie. Mam tu na myśli wręcz niesamowite zdjęcia Rybczyńskiego. Ekran spływa brudem, wykreowany świat jest obskurny i odpychający, zaś to, co wyprawia tu kamera to wprost nieprawdopodobne! Istny majstersztyk - częste ujęcia z ręki idealnie oddają świat bohatera, kamera wręcz zdaje się tu być jedną z postaci, jest tak żywa i elastyczne. Tego wręcz nie da się oddać słowami - to trzeba zobaczyć na własne oczy! Zapytany, czy Rybczyńskiemu należał się Oscar, odpowiem bez wahania, że tak! Tyle, że nie za "Tango", a właśnie za zdjęcia do "Angst". Prawdziwe cudo! Do tego dochodzi jeszcze mroczna, uzupełniająca te niezwykłe doznania, muzyka Klausa Schulze. Razem - niepowtarzalne filmowe przeżycie. Szkoda jedynie, że w gruncie rzeczy niedocenione i mało znane. Ja ze wszech miar polecam, bo jestem wręcz zauroczony.

z chomika smokerdelight

  • 700,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
Jeden z najgłośniejszych filmów Jeana Renoira (1894-1979), wybitnego twórcy impresjonistycznej awangardy. Fabuła opiera się na autentycznych wydarzeniach, a jej akcja rozgrywa się podczas I wojny światowej. Francuscy lotnicy - pochodzący z wyższych sfer kapitan de Boeldieu (Pierre Fresnay) i mechanik, porucznik Marechal (Jean Gabin) - zostają zestrzeleni przez pruskiego arystokratę, majora von Rauffensteina (Erich von Stroheim). Dostają się do niewoli, a ich wspólny los zaciera bariery klasowe i społeczne. Od samego początku piloci przygotowują się do ucieczki, w ostatniej jednak chwili zostają przeniesieni do innego oflagu, gdzie władzę sprawuje von Rauffenstein.
Antywojenny w wymowie film, zakazany w hitlerowskich Niemczech i faszystowskich Włoszech, zdobył nagrodę na MFF w Wenecji oraz nagrodę Nowojorskich Krytyków Filmowych.

z chomika smokerdelight

  • 698,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
Jest to film nie tyle o londyńskim podziemiu kryminalnym, ile o tym, jak wygląda film gangsterski.

Lock, stock and barrel" to określenia części pistoletu. To także nazwa, którą przetłumaczyć można na polskie "mydło i powidło", czyli miejsce, w którym znaleźć można wszystko: popielniczkę i obraz Michała Anioła, telewizor i klatkę dla królika, karafkę i słonia. O ile to pierwsze znaczenie odpowiada treści filmu, o tyle druga interpretacja jest myląca. "Porachunki" to wcale nie "mydło i powidło", ani pod względem przynależności gatunkowej, ani wizualnego stylu czy sposobu gry.
Przeciwnie, autorskie (reżyser jest też autorem scenariusza) dzieło Guya Ritchiego to film gangsterski, którego czystości nie dorównuje nic, co kinematografia brytyjska wyprodukowała w tym gatunku w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Znajdziemy więc tutaj typowego mafioso (o ksywie Król Porno), który nie ma zwyczaju brudzić sobie rąk, bo zatrudnia gromadę gangsterów o mniej lub bardziej zabawnych pseudonimach, wyręczających go w biciu i strzelaniu. Jest jeszcze wojna gangów narkotykowych, w której ginie prawie każdy, kto zginąć może, jest gromadka niewinnych i sympatycznych chłopaków, zaplątanych w straszne tarapaty i prawie zupełny brak kobiet.
Wszystko jest tak krystalicznie gangsterskie, łącznie z zanurzonymi w ciemnościach ulicami Londynu, pubami, rozbieranymi barami i ich zapleczami, że wygląda trochę niepoważnie. O to także chodzi - film Guya Ritchiego to coś pomiędzy pastiszem a parodią gatunku, co po angielsku nazywa się "spuff".
Mimo iż w "Porachunkach" odnaleźć można wszystko, co widziało się już w kinie wiele razy, film ten urzeka świeżością. W znacznym stopniu jest to zasługa tempa akcji - wydarzenia rozgrywają się tak szybko, że trzeba się nieźle koncentrować, by połapać się w meandrach fabuły. Tak wyświechtane określenie jak "styl MTV" doskonale pasuje do sposobu prezentacji zdarzeń: zdjęcia są często przyśpieszone albo zwolnione, a akcja rozgrywa się równocześnie na kilku planach. Guy Ritchie skorzystał też - i chwała mu za to - głównie z młodych i mało znanych aktorów, którzy (jak to miało miejsce w przypadku "Trainspotting"), zaledwie kilka dni po premierze trafili na okładki popularnych pism. Pokrewieństw z
"Trainspotting" odnaleźć można więcej, na przykład kamera umieszczona jest przeważnie blisko podłogi, prawdopodobnie po to, by podkreślić, że mamy do czynienia z chorym podbrzuszem Londynu, a może także, by zaznaczyć, że Bacon, Soap, Tom i Eddy patrzą na świat z pozycji tych, na których inni patrzą z góry. Cała wstępna sekwencja, w której bohaterowie zostają zamrożeni w kadrze, a głos z offu przedstawia ich widzom, jest żywcem zaczerpnięta z przeboju DannyŐego BoyleŐa. Od czasów Tarantino nikt się jednak nie przejmuje brakiem oryginalności - im cytaty wyraźniejsze i łatwiejsze do rozpoznania, tym nawet lepiej.
"Porachunki" w jeszcze większym stopniu niż takie brytyjskie przeboje ostatnich lat, jak "Cztery wesela i pogrzeb" czy "Notting Hill", z jednej strony wykorzystują modę na angielszczyznę, a z drugiej ją kreują. Angielszczyzna to w tym przypadku nie tyle golf czy antyczna broń, ile język. Mamy tu do czynienia z kilkoma jego rodzajami. Z tego

z chomika smokerdelight

  • 699,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Najbardziej osobisty i przejmujący film francuskiego mistrza Louisa Malle'a. "Do zobaczenia chłopcy" został oparty na przeżyciach reżysera z czasów okupacji - obraz jest swoistym rozliczeniem Malle'a z bolesną przeszłością. Akcja toczy się w roku 1944, w okupowanej przez nazistów Francji. Bohater filmu, 12-letni Julien (Gaspard Manesse) jest wychowankiem katolickiej szkoły z internatem na prowincji. Szkolna rutyna zostaje zakłócona przez trzech nowych, tajemniczych uczniów. Z jednym z nich, wrażliwym chłopcem imieniem Jean (Raphael Fejtö), Julien próbuje początkowo rywalizować, potem jednak blisko się zaprzyjaźnia. Z biegiem czasu, łącząc rozproszone fakty, bohater zaczyna domyślać się, kim są Jean i pozostali dwaj nowi uczniowie.

z chomika smokerdelight

  • 296,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
Akcja filmu Benta Hamera rozgrywa się w małej wiosce Landstad w Norwegii, a ściśle mówiąc w skromnym domu należącym do Izaka. Żyjący na odludziu samotnik zgodził się na udział w eksperymencie naukowym mającym na celu zbadanie kuchennych nawyków starych kawalerów.
W jaki sposób człowiek porusza się po zamkniętej przestrzeni, ile czasu zabierają mu te codzienne wędrówki od zlewu do stołu, do szafki i krzesła, jak można je skrócić i usprawnić, jak uczynić życie łatwiejszym? Odpowiedzi na te pytania poszukuje Instytut Badań Domowych.
Wydelegowany przez tę instytucję Szwed Folke Nillson będzie badał życie Izaka i dokonywał potrzebnych podsumowań oraz wyliczeń. Siedząc na specjalnym fotelu sięgającym niemal do sufitu Folkę patrzy i notuje, ale pod żadnym pozorem nie wolno mu wchodzić w interakcje z obiektem badań.
Jak trudno jest poskromić naturalną, ludzką chęć nawiązywania kontaktów, widzowie przekonają się dość szybko. Relacja między obserwatorem i obiektem w naturalny sposób będzie ewoluowała. Tylko kto tu kogo tak naprawdę obserwuje?

Hamer porusza w swym filmie temat samotności, męskiej przyjaźni, w inteligentny sposób wyśmiewa i obala stereotypy narodowe, budując jednocześnie pełne absurdalnego humoru sytuacje.
"Historie kuchenne" same w sobie są dość przewidywalne, bo rozwijająca się dość powoli intryga pozwala domyślać się dalszego biegu wypadków. Jednak znacznie istotniejszy od samej akcji jest klimat opowieści, w której dialogi często zastępowane są przez obraz. Mimo iż przez znaczną większość czasu na ekranie oglądamy dwie osoby przebywające w jednym pomieszczeniu, mówi się tu niezbyt wiele, ale oszczędna gra aktorska, mimika czy sposób poruszania się postaci zdradzają o wiele więcej niż da się wyrazić słowami.

Hamer konsekwentnie trzyma się minimalistycznych rozwiązań, przeplatając komedię z dramatem. I choć reżyser nie bawi się w analityka i znawcę dusz, w "Historiach kuchennych" oprócz interesujących obserwacji socjologicznych, sporo jest psychologii podanej w bardzo przystępny i humorystyczny sposób.

Okazuje się, że biorąc za punkt wyjścia absurdalną intrygę, można zrobić inteligentny film, jednocześnie zabawny i wzruszający. Szkoda, że nasi filmowcy tak rzadko biorą przykład ze skandynawskich twórców.

z chomika smokerdelight

  • 700,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
Valto jest cichym mężczyzną w średnim wieku, który mieszka z matką i pracuje w domu jako krawiec. To były muzyk, który wciąż marzy by zostać gwiazdą rocka. Valto nie ma większych życiowych ambicji, a jego jedyną miłością jest kawa. Pewnego dnia dochodzi do kłótni z matką. Zdenerwowany Valto zamyka ją w szafie, zabiera jej oszczędności i wychodzi z domu. Spotyka się z przyjacielem, który ma podobne podejście do życia. Reino również jest ex-muzykiem rockowym w średnim wieku, którego pasją, z kolei, jest picie wódki. Mężczyźni postanawiają wyruszyć w podróż samochodem Valto. Wycieczka przebiega w milczeniu, do chwili, gdy zabierają z drogi autostopowiczki: Tatianę z Estonii oraz Klavdię z Kazachstanu. Mimo dzielącej ich bariery językowej, dziewczyny są otwarte i ciekawe poznania Valto i Reino. Panowie są jednak zbyt nieśmiali by z nimi rozmawiać i zamiast tego wolą pić kawę i wódkę...

z chomika smokerdelight

  • 700,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
Film opowiada historię trzech artystycznych cyganów (poety, malarza i kompozytora) w Paryżu XX stulecia i ich życiowych trudności. Melancholijnymi obrazami twórca tego autorskiego filmu skłania widzów do przeżywania lęków swoich postaci: przed artystycznym niepowodzeniem, wynikającymi z tego problemami finansowymi, przed samotnością i chłodem wielkiego miasta...

z chomika smokerdelight

  • 701,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
Jest takie miejsce na naszej planecie dziwniejsze od wszystkich innych - najsłabiej poznane i najbardziej tajemnicze - miejsce gdzie, podobnie jak w przestrzeni kosmicznej, ulatnia się konwencjonalne pojmowanie czasu i odległości, miejsce magiczne i niebezpieczne, do którego ludzkie ciało i ludzka dusza muszą się przystosować. Jest to zarazem jedyne miejsce, gdzie człowiek o imieniu Jacques Mayal naprawdę czuje się jak w domu. Tym miejscem jest morska otchłań - "Wielki błękit".

z chomika smokerdelight

  • 592,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
W 1930 roku w Marsylii dwóch drobnych cwaniaczków łączy swoje siły podczas kłótni o kobietę. Ich późniejsze zajęcia okazują się być pracą dla bossa mafii. Posatnawiają pracować dla siebie. Ale we własnych gangsterskich interesach nie idzie im juz tak łatwo...

z chomika smokerdelight

  • 699,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
Film opowiada o losach Francoisa Merlina (Jean-Paul Belmondo), autora powieści sensacyjnych o przygodach Boba Sainta-Claira (Jean-Paul Belmondo). Francois, zakochany w swojej sąsiadce, próbuje znaleźć klucz do jej serca.Wpada na pomysł, by pożyczyć kobiecie kilka książek o przygodach - stworzonego przez niego - fikcyjnego, bohatera. Kuriozalnie sąsiadka zakochuje się nie w Francois, lecz w bohaterze jego powieści. Zdesperowany pisarz postanawia unicestwić bohatera swoich powieści, zapominając, że jest to jego alter ego...

z chomika smokerdelight

  • 700,1 MB
  • 12 cze 13 9:08
"Elling" jest przykładem kina kameralnego, które opowiada o pozytywnej i jakże uciążliwej inności, męczącej i z konieczności pielęgnowanej. Dla bohaterów filmu każda rozmowa przez telefon czy wyjście na ulicę stanowi ogromne wyzwanie, bo nieustannie zmagają się z dręczącymi ich fobiami, krok po kroku wygrywając swoje małe prywatne wojny. Okazuje się, że niewielkie sukcesy są wiele warte, jeśli obok jest ktoś bliski, drugi człowiek. Zdaniem reżysera Petter Naessa wiele osób identyfikuje się z tymi postaciami i przedstawioną historią i o to między innymi chodziło twórcom.





Tytułowy Elling nie radzi sobie z najprostszymi obowiązkami, ale ma wyrobiony pogląd na pewne sprawy i wiele interesujących spostrzeżeń na temat codzienności. Rzeczy, którym poświęca uwagę, innym zwykle umykają pośród zaprzątanej codzienności.
Nie wiem jaki naprawdę jest Elling - mówi w umieszczonym na płycie wywiadzie Ingvar Ambjornsen, autor powieści, na podstawie której zrealizowano film - można dyskutować jaką diagnozę mu postawić, większość twierdzi, że jest neurotykiem.

z chomika smokerdelight

  • 699,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
Film przedstawia autentyczne wydarzenia z okresu wojny wietnamsko amerykańskiej kiedy
czwórka amerykańskich żołnierzy próbowała powstrzymać masakrę w wiosce My Lai
dokonywaną przez pluton sierżanta Calleya.

z chomika smokerdelight

  • 496,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Jest to film nowelowy, oparty na trzech opowiadaniach pisarza Irvina Welsha. Welsh był narkomanem, może zresztą jest nadal. Napisał kiedyś powieść, która stała się podstawą filmu Trainspotting. Była tam wizyjna scena: bohater dawał nura w muszlę klozetową, nagle znajdował się w nieskończonej przestrzeni wypełnionej płynem, niby w morzu, pływał w tym morzu jak ryba.
W filmie Acid House nie widać nurkowania, odnosimy jednak wrażenie, że odbyło się ono wcześniej, przed uruchomieniem kamery. Przypuszczenie jest o tyle usprawiedliwione, że film przynosi nagromadzenie różnych brzydkich wynaturzeń. Przeciętny widz ma jakieś odruchowe skojarzenia w związku z takimi słowami, jak matka, miłość, żona, Bóg. Tutaj wszystko zostało postawione na głowie: matka to potwór, żona to dziwka, lojalność to głupota.
Można na to wszystko patrzeć jak na dziwny egzotyczny świat za kratami ogrodu zoologicznego: podziwiać małpią złośliwość małp, drżeć przed gadzią grozą wielkich gadów. No tak, tylko że dla autorów filmu to wcale nie jest egzotyka. Autorzy sądzą, że takie matki i żony istnieją w naszym świecie, że małpia złośliwość i gadzia groza czają się za ścianą każdego domu. Autorzy chcą nam przekazać przesłanie bardzo serio, które dotyczy nas, nie ćpunów. Jeżeli tak - to jakie?
Jedna cecha wspólna wszystkim nowelom: akcja toczy się w świecie, który w Polsce określany jest jako margines społeczny. Więc tło akcji wspólne, reszta inna.

Co to wszystko znaczy? Pierwsza nowela dowodzi, że nasz los nie zależy od nas samych. Druga jest drwiną z hasła zło dobrem zwyciężaj. Johnny jest dobry, ale nie zwycięża, sam jest zwyciężany. Najbardziej skomplikowany jest sens noweli trzeciej, wyraźnym novum jest fakt, że dziwne skrzyżowanie niby-reinkarnacji zyskuje sens społeczny. Matka niemowlęcia należy do klasy średniej. Całe prezentowane w tej noweli zło (m.in. narkomania, agresja seksualna) było związane z marginesem społecznym. Teraz ten margines zostaje skrzyżowany z klasą średnią. Duch marginesu (Coco) wkracza w świat klasy średniej, duch klasy średniej (czyli niemowlęcia Toma) - w świat marginesu. Można się spodziewać, że duch klasy średniej wpłynie uzdrawiająco na zło marginesu. Jednakże skutek jest odwrotny. Niemowlak z duszą żula staje się potworem, czym wywołuje entuzjazm rodziców. Matka przeżywa dreszcze erotycznego podniecenia, ojciec jest dumny, że jego syn tak wcześnie wykazuje zdobywczość i odrzuca konwenanse. Czyli: klasa średnia nie może nikogo uzdrowić, ponieważ zdążyła już upodobnić się do marginesu społecznego. Znane w Polsce sformułowanie ideał sięgnął bruku nabiera tu złowrogich znaczeń.
Sumując: żyjemy w rynsztoku, elity nie mają siły, by nas stamtąd wyciągnąć, bo same w nim ugrzęzły. Nie ma ratunku, jest tylko zguba. Czy można taką myśl przewodnią traktować poważnie? Oczywiście można. Sprawą otwartą jest jednak sama konkluzja. To bardzo możliwe, że nad światem panuje jakiś pseudobóg, który wpycha nas w katastrofy. Czy powinniśmy wyrzec się wszelkich wartości i czekać na to, co nieuchronne? Być może, do takiej postawy zachęcają nas autorzy filmu. Ale przecież można wyciągnąć wnioski odwrotne. Jeżeli dominacja zła jest całkowita - to tym większy nasz o

z chomika smokerdelight

  • 0,90 GB
  • 12 cze 13 9:08
W nadmorskiej mieścinie Las Piedras (Ameryka Południowa) wegetuje w skrajnej nędzy grupa Europejczyków. Łączy ich brak pieniędzy i niemożność powrotu do cywilizacji. Pewnego dnia pojawia się szansa: w oddalonej o czterysta mil górskiej kopalni ropy naftowej wybucha pożar. Trzeba tam dostarczyć nitroglicerynę. Szanse powodzenia akcji są znikome, mimo to ochotników nie brakuje. W drogę wyruszają dwie ciężarówki. Załogą pierwszej są Francuzi: życiowy bankrut i oszust Jo oraz paryski cwaniak Mario, drugą prowadzą Włoch Luigi i tajemniczy Niemiec Bimba. Podróż ma trwać kilka dni, każdy obrót koła może spowodować wstrząs i eksplozję.

"Cena strachu" to jeden z najsłynniejszych powojennych filmów europejskich, nieprzerwany "suspens" trzymający w napięciu aż do samego końca, nagrodzony Złotą Palmą na festiwalu w Cannes i Złotym Niedźwiedziem (nagroda publiczności) na festiwalu w Berlinie Zachodnim w 1953 r.

z chomika smokerdelight

  • 470,4 MB
  • 12 cze 13 9:08
Herzog w swym najlepszym filmie niczym niewidzialny kapitan statku "Molly Aida" zabiera nas w metafizyczną podróż po krainie dzikich.

Urzekające zdjęcia Thomasa Maucha nadają filmowi cechy fascynującego dokumentu o amazońskiej puszczy, ale genialna aktorska kreacja Klausa Kinskiego wprowadza do tego malowniczego obrazka nietkniętego ludzką stopą zakątka ziemi komponent nerwicowy, prawdziwe szaleństwo.

Kinski wciela się w tytułowego Fitzcarralda, Irlandczyka, który w małym peruwiańskim miasteczku obwieszcza: "Bóg przyjdzie z głosem Caruso!" i podejmuje się niebezpiecznej wyprawy po kauczuk po to tylko, by zdobyć środki konieczne do urzeczywistnienia swojego największego marzenia - wybudowania europejskiej opery w sercu amazońskiej dżungli. W drodze towarzyszy mu garstka wiernej załogi, ponurzy łowcy głów i oczywiście muzyka, jednocześnie potężna i dająca ukojenie.

Tubylcy zamordowali chrześcijańskich misjonarzy, ukorzyli się jednak przed głosem Caruso. Dlaczego? Bo muzyka najpełniej ze wszystkich sztuk wyraża ideę nieskończoności, boskości. Fitzcarraldo przynosząc w darze muzykę, przynosi słowo Boże, a słowo to czyni mu posłusznym świat dzikich.

Fitzcarraldo nie jest tylko jednym z wielu melomanów. Nie bez powodu już w pierwszej scenie Herzog ukazał nam go jako tego, który ukochał operę ponad wszystko, a dla którego nie starczyło miejsca na widowni pośród wytwornych dam i gentlemanów. I dobrze. Bo jego miejsce jest na scenie. To artysta, geniusz. Widzi to, czego inni nie są w stanie zobaczyć. Tak jak Michał Anioł dostrzegał posąg uwięziony w nieforemnej bryle kamienia i chwytał za dłuto, by go uwolnić, tak on wyczuwa europejską operę w sercu dzikiej dżungli i przedziera się do niej.

By zrealizować swój karkołomny plan postanawia przy pomocy Indian, lin i dynamitu przeciągnąć parowiec "Molly Aida" drogą lądową z jednej rzeki do drugiej. Okazuje się jednak, że łowcy głów mają do wielkiego statku zupełnie inne plany...

Czy przegrana Fitzcarralda oznacza, że porwał się na niemożliwe? Czy to Bóg ukarał jego pychę? A może nieprzebłagane demony rzeczne, w które wierzą Indianie? Na to pytanie musimy sami sobie odpowiedzieć.

Skazany na niezrozumienie, brany za dziwaka, obiekt szyderstw, pośmiewisko, tak widzą płowowłosego Irlandczyka mieszkańcy Peru. W takich warunkach, gdzie pieniądze są wartością stawianą ponad wszystko, bohater Herzoga wydaje się niemalże postacią tragiczną. Przypomina napiętnowanego szaleństwem Dionizosa rozrywanego i zjadanego po kawałku przez tytanów. Fitzcarraldo ocaleje jednak, tak jak ocalało serce cierpiącego boga.

"Fitzcarraldo" nie jest zwykłym filmem, a cudowną zasłoną zarzuconą nam na oczy; filmowym misterium, w którym trzeba aktywnie uczestniczyć, by zrozumieć, że zwycięża tylko ten, który zdołał pokochać swój los, który potrafił udowodnić, że życie w swej najgłębszej postaci, jaką tylko muzyka umie wyrazić, jest niezniszczalne.

z chomika smokerdelight

  • 0,87 GB
  • 12 cze 13 9:08
Gdyby przyszło nam porównywać filmy zrealizowane wspólnie przez Wernera Herzoga i Klausa Kinskiego, wskazanie różnic i podobieństw nie powinno nastręczyć większych trudności. Pewien problem może pojawić się dopiero przy "Woyzecku", a to z kolei może skutkować wartościowaniem na korzyść pozostałych dzieł zrobionych przez wspomniany duet (może jedynie z pominięciem "Cobra Verde"). Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie jest to wynikiem wiernego trzymania się literackiego pierwowzoru. Dramat napisany przez Georga Büchnera w 1837 roku był rekonstruowany z nieczytelnego rękopisu i siłą rzeczy ma pewne ubytki, poza tym nie ulega wątpliwości, że fragmentaryczność, statyczność i ulokowanie tragedii głównie na płaszczyźnie mentalnej doprowadziły do pewnej hermetyczności dzieła, pomimo jego niedługiej formy. "Woyzeck" Herzoga nie różni się formalnie (oczywiście przy przełożeniu środków literackich na filmowe) i pod względem treści od oryginału. Różnicę robi za to Kinski. I dobrze, bo - jak sam tytuł wskazuje - to postać grana przez niego jest najważniejsza w dramacie.

jednostkową. O tej pierwszej mówią nam relacje, jakie łączą Woyzecka z osobami doktora i kapitana, a także wyższymi rangą żołnierzami. Za każdym razem tytułowy bohater znajduje się w pozycji podrzędnej. Siebie przedstawia jako dziecko natury, co jest wyraźnym echem poglądów Jana Jakuba Rousseau. Opozycja natura - kultura jest zresztą dość wyraźna w filmie, tyle że, nie ma tu jasno określonej aprobaty dla tej pierwszej. Kultura jest opresyjna i niewoli człowieka, a jednocześnie jest bezsilna wobec natury, która również narzuca sposób funkcjonowania jednostki. Woyzeck nie radzi sobie ani z jedną, ani z drugą. Ludzie nie są mu w stanie pomóc, nie pierwsza to klęska kultury w tym filmie. Wysiłki zrozumienia praw rządzących światem wyglądają dość groteskowo w "Woyzecku" (wystarczy przypomnieć sobie sceny z doktorem, który prowadzi eksperymenty), a ludzie nie potrafią sobie wytłumaczyć otaczającej rzeczywistości. Ucieczką - a może konsekwencją - okazuje się szaleństwo. Woyzeck jest postacią tragiczną, ponieważ ostatecznie ulega nakazom natury i instynktowi. Nie jest w stanie wyzwolić się z jej okowów.

Analogicznie do literackiego pierwowzoru film Herzoga stawia opór dość luźną, a przy tym statyczną kompozycją oraz strukturą opartą głównie na dialogach. Dynamika zewnętrznych wydarzeń i zwroty akcji są mu obce. Jest jednak coś jeszcze, co tworzy barierę, być może nawet w sposób decydujący. Chodzi o główną postać i jej schizofreniczność. Widzowi nie jest łatwo przebić się przez szklaną kulę szaleństwa, jaką wytworzył Woyzeck. Właściwie dopiero późniejsza refleksja pozwala nam przenieść się na płaszczyznę współodczuwania i empatii, początkowo główny bohater jest dla nas zbyt inny. Gdy myślę o roli Klausa Kinskiego w tym filmie, to łapię się na sugestii, że jest to jego... najlepsza kreacja, a przecież nie łatwo jest w pełni utożsamić się z szaleństwem zwerbalizowanym. To nie jest wykrzywiony Leonardo DiCaprio z "Co gryzie Gilberta Grape'a" albo Brad Pitt z "12 małp", nie ujmując oczywiście niczego tym rolom. Kinski pokazał swoją postać na poziomie mentalnym, a nie czysto zewnętrznym; jego o

z chomika smokerdelight

  • 700,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
"Bracia Karamazow" to opowieść o czeskiej trupie teatralnej, która przybywa do Polski, by dać w Nowej Hucie przedstawienie oparte na powieści Fiodora Dostojewskiego. Oglądamy próbę przeprowadzaną na terenie huty w wielkich industrialnych halach. Grze aktorów przygląda się jeden z pracowników, przeżywający własną tragedię – jego syn przebywa w szpitalu z niewielkimi szansami na przeżycie po wypadku, jakiego doznał właśnie w miejscu, w którym aktorzy wystawią sztukę.

Na początku recenzji nazwałem "Braci Karamazow" Zelenki arcydziełem. Niektórzy mogliby się obruszyć, że trudno mówić tutaj o arcydziele, skoro podstawą jest mistrzowska powieść Dostojewskiego. Rzeczywiście, dzieło rosyjskiego pisarza to samograj i trzeba być nieprzeciętnym grafomanem, żeby zniszczyć tę historię. Jednak Zelenka nie poszedł na łatwiznę. Dzięki formule teatru w filmie, "Bracia Karamazow" są tu jedynie elementem fabuły. Widzimy niektóre epizody, które zostają uzupełnione o wątki z życia aktorów i tragiczną historię pracownika huty. Autor "Samotnych" i "Opowieści o zwyczajnym szaleństwie" buduje złożoną konstrukcję z antonimów (często pozornych). Z jednej strony mamy teatr – świątynię ducha i uczuć, z drugiej strony hutę – katedrę rozsądku, racjonalnego umysłu. W tych wnętrzach rozgrywa się walka serca z rozumem, powinności z pragnieniami. W ten sposób film Zelenki okazuje się adaptacją nie tyle samej powieści Dostojewskiego, ile jej ducha, stając się wspaniałym portretem człowieka ukazanego w całej chwale i pokorze, wielkości i marności.

Reżyseria i scenariusz to nie jedyne mocne strony "Braci Karamazow". Tak naprawdę film ten nie ma żadnych wad. Znakomitym kreacjom aktorskim towarzyszą wspaniałe zdjęcia Alexandra Surkali, wspaniale wykorzystującego fakturę przygotowaną przez scenografów. Odrębnym arcydziełem jest muzyka Jana A.P. Kaczmarka. Jest to jedno z jego największych dzieł filmowych i po prostu nie można jej nie posłuchać!

Niestety polskie wydanie DVD zachęca jedynie prostą, lecz atrakcyjną okładką. Próżno szukać jakichkolwiek dodatków, a jako szczęście można uznać, że otrzymujemy wersję w formacie 16:9, bo już dźwięk to zaledwie DD 2.0! Ciężko to zrozumieć, skoro wydanie czeskie (równie ubogie) ma do wyboru wersje 2.0 i 5.1. Co więcej, polska płyta pozbawiona jest polskiego lektora i została wydana w wersji z napisami (które na szczęście można wyłączyć, jeśli zna się język czeski). Trochę szkoda, że tak wspaniały film ma tak ubogie wydanie, lepsze jednak takie niż żadne. "Bracia Karamazow" muszą koniecznie znaleźć się w filmowej biblioteczce prawdziwego kinomana.

z chomika smokerdelight

  • 703,2 MB
  • 12 cze 13 9:08
kraj: Francja
rok produkcji: 2000
reżyseria: Abdel Kechiche
gatunek: dramat
czas trwania: 130 minuty
język: polski lektor

Tunezyjczyk Jallel, przyjeżdża do Francji, ponieważ ma nadzieję, że właśnie tu powiedzie mu się, a kraj Woltera i praw człowieka da mu szansę na rozpoczęcie nowego życia. Udaje mu się otrzymać trzymiesięczne pozwolenie na pozostanie w Paryżu, kiedy przekonuje urzędników, że jest algierskim uchodźcą. Znajduje schronienie wśród imigracyjnej wspólnoty paryskiej, gdzie zdobywa przyjaciół, a w jednym z pobliskich barów ulega urokowi pracującej tam kelnerki, Nassery.

Film opowiada o jego codzinnych perypetiach i skomplikowanych związkach z kobietami. W roli głównej występuje Eliode Bouchez znana z filmów „Wyśnione życie aniołów” Erica Zonci i „Dzikich trzcin” Andre Techine.

z chomika smokerdelight

  • 488,3 MB
  • 12 cze 13 9:08
Złotowłosa Misha ma sześć lat i wraz z rodzicami mieszka w Belgii. Kiedy wybucha II wojna światowa jej beztroskie dzieciństwo zostaje w niewyobrażalnie brutalny sposób przerwane. Naziści aresztują i wysyłają do Auschwitz mamę i tatę Mischy, a ona sama trafia do obcej rodziny, gdzie otrzymuje nowe imię i zmuszona jest do przejścia na inną religię. Nieszczęśliwa i zdesperowana, postanawia wyruszyć na poszukiwanie rodziców, którzy są „gdzieś na wschodzie”. Wyposażona w kompas i niewielką ilość jedzenia pokonuje pieszo setki kilometrów. Jest bardzo dzielna, jednak mróz i głód okazują się silniejsze. Kiedy dziewczynka jest o krok od śmierci, staje się coś niewiarygodnego – pomoc i opiekę otrzymuje ze strony... pary wilków, które traktują ją jak jedno ze swoich młodych.

z chomika smokerdelight

  • 289,5 MB
  • 12 cze 13 9:08
kraj: Niemcy/ Austria/ Francja
rok produkcji: 2009
reżyseria: Shirin Neshat, Shoja Azari
czas trwania: 95 minuty
język: polski lektor

Lato 1953 roku w Iranie tuż przed zamachem stanu. Amerykanie i Brytyjczycy chcą obalić rząd nowo wybranego premiera Mohammeda Mosadegha i na jego miejsce ustanowić rządy szacha Rezy Pahlaviego. W obliczu politycznego chaosu i ulicznych zamieszek cztery różne kobiety próbują odnaleźć własne miejsce na ziemi i odkryć głębszy sens ich życia. Dzieli ich wiele – społeczne pochodzenie, doświadczenie i życiowa pasja. Łączy natomiast jedno – silna wrażliwość i poczucie kobiecości, a także niezaspokojona potrzeba męskiej miłości.

Ze względu na liczne kontrowersje, jakie wzbudzają w Iranie Shahrnoush Parsipour oraz Shirin Neshat powstanie tego filmu nie było możliwe w ich ojczyźnie. Zdjęcia kręcono więc w Casablance, gdzie znaleziono nie tylko przypominające Teheran miejskie pejzaże, ale również dziewicze i niczym nieskażone obrazy wspaniałej natury.

„Kobiety bez mężczyzn” to debiut fabularny Shirin Neshat, nakręcony na podstawie zakazanej w Iranie powieści Shahrnoush Parsipour pod tym samym tytułem. Film porusza problem różnych odcieni kobiecości Iranek, widziany jednak nie z perspektywy lokalnej, a zewnętrznej – oczami mieszkającej od lat za granicą irańskiej feminizującej multimedialnej artystki. Odcina się ona od przesadnego krytycyzmu, zachowuje obiektywizm ocen, a nawet wyraża artystyczny zachwyt elementami irańskiej architektury i kultury, a także urokliwym pięknem kobiecego stroju.

Film urzeka kontrastową, zimną, ale soczystą kolorystyką i kompozycją obrazu: stonowaną, artystowską, utrzymaną w bieli i czerni, przypominającą klimatem słynne fotografie Shirin Neshat z cyklu „Kobiety Allaha”. Nastrojowa muzyka, skomponowana przez japońskiego muzyka Ryuichi Sakamoto dodatkowo pomaga w stworzeniu na ekranie chłodnej atmosfery świata, który daleki jest od ideału pełnej i niczym nieskrępowanej kobiecości, a w dodatku nie sprzyja jego istnieniu i ewentualnemu rozwojowi.

Wybrane nagrody i wyróżnienia:
2010 – MFF w Sudance
2010 – MFF w Rotterdamie
2009 – Srebrny Lew dla „Najlepszego reżysera” i Nagroda UNICEF dla Shirin Neshat na MFF w Wenecji
2009 – MFF w Toronto

z chomika smokerdelight

  • 701,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
"Pogarda" porusza wiele tematów, jest otwarta na interpretacje, wymaga pewnego przemyślenia. Żaden szczegół nie został wybrany przypadkowo (a to właśnie szczegóły według redaktorów "Cahiers du Cinéma" miały decydować o poziomie autora), o czym świadczą chociażby symboliczna kolorystyka, bądź odniesienia do mitologii. Producent jako Posejdon, Scenarzysta jako Odyseusz, kim byłaby jednak Camille? Myślę, że nie Penelopą, Paul stracił ją, bo sam jej nie kochał , była tylko przeszkodą, która zasłaniała mu cel. Szczęście nie było im pisane, problem polega na tym, że w dzisiejszych czasach ciężko jest odróżnić dobro od zła, konieczne od niepotrzebnego, jest to skutek nieobecności bogów, o której wspomina na początku Fritz Lang. Nawet sam producent – Posejdon, jest tylko groteskową wersją boskiej potęgi. Kończy się film i jedyne co się zmieniło w Paulu to jego interpretacja "Odysei", wciąż nie jest do końca pewien, w którą stronę będzie zmierzał, wstępuje na plan, gdzie Fritz Lang kończy adaptację. To on, reżyser, ma władzę, może skończyć film jak chce, kręci więc scenę powrotu Odyseusza do Itaki, ucisza ekipę (ostatnie słowa filmu – silencio), jedyna pewna rzecz która pozostaje na końcu to właśnie kino, zgodne z naszymi pragnieniami.



W tej interpretacji "Pogarda" byłaby głównie dziełem o potędze sztuki, o tym, że w dzisiejszych czasach tylko jej piękno jest niezmienne i wartościowe. Film porusza jeszcze wiele innych tematów: krytykę hollywoodzkiego sposobu kręcenia, gdzie producent może całkowicie zmienić wizję reżysera (ciekawe, że ta sytuacja stała się też udziałem "Pogardy". Producent Carlo Ponti przemontował ją, skracając o 20 minut, zmieniając dialogi i muzykę. Tę włoską wersję można było oglądać we Włoszech i niestety puścił ją, zamiast oryginalnej, kanał TVP kultura), historię kryzysu małżeńskiego (niemożność porozumienia spowodowana brakiem szczerej rozmowy), o pragnieniu wolności, nawet źle pojętej (Camille czuje, że jej mąż chce ją wykorzystać, broni się odrzucając go), wszystko zależy od wrażliwości widza, który może go odczytać w jeszcze inny sposób. Godard kręcą "Pogardę" osiągnął to do czego dążyli reżyserzy Nowej Fali - stworzył arcydzieło posługując się jako autor filmowymi środkami wyrazu, arcydzieło, które wyraża problemy ludzi swoich czasów, i którego nie dałoby się przenieść na inny rodzaj sztuki.

z chomika smokerdelight

  • 706,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
Rodzina Malanese osiadła w Paryżu, kultywuje jednak tradycje przywiezioną z rodzimej wyspy Sycylii. Do familijnego interesu, jakim są automaty do gier (i chodzi tu o stare flippery), dorabiają różną działalnością przestępczą, mają jednak na tyle oleju w głowie, by do ich stylu nie zakradło się strzelanie do ludzi. Nic co dobre nie trwa jednak wiecznie. Synowie Malanese dogadują się wszak z rzutkim Korsykaninem Rogerem Sartretem, mordercą skazanym na śmierć i pomagają mu w ucieczce z policyjnego konwoju bez jednego strzału. W ich szeregach dostaje odpłatne schronienie, a kiedy poznaje głowę rodziny Vittoria, proponuje mu niewiarygodnie wielki skok na kolekcję jubilerską, nadaną mu oczywiście przez 'kumpla' z celi. Na tropie Sarteta znajduję się poprzysięgły wymierzenie sprawiedliwości, chociaż mało zadowolony z faktu, że musi to robić drugi raz komisarz Le Goff. Jednak największym problemem pozostaje różnica stylu pracy i niezgodność charakterów dwóch gangsterów.

"Klan Sycylijczyków", dawniej u nas zwany odwrotnie "Sycylijskim klanem", najbardziej pamiętamy za występ trzech gigantów francuskiego kina: Gabina, Delona i Ventury. Cała trójka błyskotliwie zagrała role, z których są najbardziej znani. Jean gra ojca chrzestnego włoskiej mafii, surowego papę, dla którego honor rodziny jest ważniejszy niż pieniądze. Pieniądze jednak też ma i inwestuje w nieprawdopodobne ilości ziemi, by rodzina mogła wrócić do domu i chwalić się honorem. Alain prawdziwego zimno-krwistego zbira, który ma problem: jest zbyt ładniutki, by ludzie brali go poważnie, przez co jego wyrachowanie, mordercze skłonności i przede wszystkim nieprzewidywalność osiągają apogeum jak na jedną postać. Pomiędzy tą dwójką jest już coś zupełnie innego niż wzajemny szacunek znany z ich występu w "Skoku na kasyno" również w reżyserii Henri Verneuila. Lino natomiast to metodyczny detektyw z niezapalonym papierosem w ustach (właśnie rzuca palenie, możecie sobie więc wyobrazić w jakim jest nastroju przez cały film i jaki koszmar przeżywa on a zwłaszcza ludzie dookoła). Kontakty z rodziną z Nowego Jorku zaowocują jednym z najbardziej śmiałych i rozrywkowych planów skoku w historii kina, po którym Ventura będzie musiał już poprosić o ogień, a wszystkim odpłynie krew do stóp. Widownia natomiast dostaje sprawnie zrealizowany i przede wszystkim naprawdę rozrywkowy thriller z niezłą dawką suspensu.

Temat Morricone to krzyżówka spaghetti westernu z filmem gangsterskim i nic dziwnego, że w końcówce filmu czujemy Dziki Zachód. Zdjęcia to także wysmakowany klimat, a montaż wyzwala napięcie. Raczej najlepszy film tylko niezłego komercyjnego reżysera Henri Verneuila. A zapomniałbym o Irinie Demick na pokusę. Jednym słowem żelazna pozycja francuskiej sensacji, bardzo dobra, ale większa przyjemność wyniknie z niej po poznaniu przynajmniej jednego tytułu z każdym z naszych bohaterów.

z chomika smokerdelight

  • 697,9 MB
  • 12 cze 13 9:08
Bohaterką "Tańcząc w ciemnościach" jest Selma. Emigrantka z Czechosłowacji, która do Stanów Zjednoczonych przyjechała, żeby zapewnić swojemu 13-letniemu synowi Gene'owi operację oczu. Ciężko pracuje w fabryce i w domu a każdego zarobionego dolara odkłada, żeby uzbierać sumę potrzebną na opłacenie operacji. Wiemy jednak, że nie może tak pracować bez końca. Selma zaczyna bowiem tracić wzrok. Nie pomagają już jej grube okulary. Z dnia na dzień wada się powiększa i żeby w ogóle uzyskać pozwolenie na dalszą pracę bohaterka musi okłamywać zakładowego okulistę. Życie Selmy nie jest łatwe. Mieszka w przyczepie kempingowej, pracuje bez opamiętania a jedynymi radościami w jej życiu są syn i musicale. Selma jest wielbicielką musicali. Kocha muzykę i rytm a dźwięki otaczającego ją świata są dla niej inspiracją do tworzenia własnych, wyimaginowanych utworów. Dzięki wyobraźni Selma potrafi choć na krótką chwilę zapomnieć o swoich troskach i zmartwieniach. Przenosi się wtedy w świat musicalu, w którym jest gwiazdą i jest szczęśliwa. "Lubię musicale, ponieważ w nich nigdy nie dzieje się nic złego" - mówi w pewnym momencie Selma a widzowie zgadzają się z nią bez zastanowienia.
Historia Selmy nie jest jednak skomplikowana. Fabuła jest wręcz banalnie prosta a osoby znające poprzednie części trylogii "Złotego Serca" są w stanie przewidzieć (choć nie w 100%) zakończenie filmu. A jednak oglądając film w ogóle nie zwracamy na to uwagi. Mocno angażujemy się w opowiadaną historię a po wyjściu z kina wielokrotnie powracamy do niej myślami. Zasługę takiego stanu rzeczy należy przypisać von Trierowi. Reżyser ten potrafi bowiem nawet prostą fabułę opowiedzieć w taki sposób, że w naszych oczach urasta ona do wydarzeń epokowych. Von Trier posiadł arcytrudną sztukę kontrolowania naszych uczuć i emocji. Bohaterki trylogii, istoty na wskroś dobre i kochające, rzuca w wir wydarzeń i osób, które są im wrogie i nieprzyjazne i tak prowadzi akcję, że stawia widza w sytuacji, w której może on opowiedzieć się tylko po jednej ze stron. Dzięki temu artysta jest w stanie przewidzieć nasze reakcje i wrażenia i przy użyciu sobie tylko znanych środków artystycznych znacznie je wzmocnić. "Tańcząc w ciemnościach" to bowiem film wstrząsający. Osoby, które wzruszały się na "Przełamując fale" po obejrzeniu ostatniego filmu von Triera przeżyją zapewne poważny kryzys psychiczny, ponieważ losy Selmy są jeszcze bardziej poruszające niż Bess. Podobnie jak w "Przełamują fale" na początku nic nie zapowiada nadchodzącego dramatu. Ale kiedy już do niego dojdzie wydarzenia toczą się z nieprawdopodobną prędkością. Widz z zapartym tchem śledzi losy bohaterki i cały czas ma nadzieję, że jednak wszystko się dobrze skończy, choć z drugiej strony wie, że tak nie będzie. Krytycy nazywają von Triera szamanem, ponieważ jak żaden inny reżyser potrafi on oczarować widza nawet najprostszą fabuła a "Tańcząc w ciemnościach" jest tego najlepszym przykładem.

z chomika smokerdelight

  • 701,0 MB
  • 12 cze 13 9:08
reżyseria: Marco Bellocchio
kraj: Włochy
rok produkcji: 1965
czas trwania: 105 minuty
język: polskie napisy

Pięści w kieszeni to film radykalny i bezlitosny. Chory na epilepsje Alessando mieszka z dwoma braćmi, siostrą i niewidomą matką. Jego rodzeństwo również dotknięte jest tą samą chorobą co on. Jedynym zupełnie zdrowym członkiem rodziny jest najstarszy z braci Augusto. Augusto jest zakochany w Lucii, z którą chce się ożenić. Związkowi brata z narzeczoną próbuje przeszkodzić siostra Gulia, która kocha Augusto kazirodczą miłością. Alessando postanawia uwolnić najstarszego brata od brzemienia, jakim jest dla niego rodzina, i w tym celu zamierza zamordować jej członków. Wewnątrz tej dysfunkcyjnej rodziny z wyższej klasy średniej, najbardziej rzutki i energetyczny jej członek jest doszczętnie amoralny i w szokujący sposób udowadnia swojemu rodzeństwu jego szczere im oddanie.

W tym włoskim filmie została ukazana rodzina, której głównym motorem jest strach – strach przed utratą miejsca do mieszkania, strach przed niewystarczającymi zarobkami, strach przed intymnością. Ten film, będący krytyką obłudy i hipokryzji mieszczańskiej rodziny – nakręcony za bardzo małe pieniądze (jak na ironię, niemal w całości pożyczone od rodziny) – stał się rodzajem manifestu włoskich „gniewnych”, a jego reżyser Marco Bellocchio – jednym z liderów włoskiej kontrkultury. Twórca zaatakował w nim podstawową komórkę ładu społecznego, zacną, mieszczańską rodzinę, przedstawiając ją w ekstremalny sposób: matka-obszarniczka, ślepa i ciążąca reszcie rodziny, syn-debil, drugi syn-epileptyk, wreszcie siostra o niejasno kazirodczych skłonnościach.

z chomika smokerdelight

  • 698,3 MB
  • 12 cze 13 9:08
reżyseria: Nigel Cole
rok produkcji: 2010
kraj: Wielka Brytania
czas trwania: 108 minuty
język: polski lektor / polskie napisy

Brawurowo zagrana i opowiedziana historia strajku kilkuset pracownic fabryki samochodów, który miał ogromny wpływ na walkę o równouprawnienie kobiet w Wielkiej Brytanii.

W 1968 roku fabryka Forda zatrudniała kilka tysięcy pracowników, co czyniło ją jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii. Pracujące w niej kobiety nie mogły jednak liczyć na taką samą płacę, jaką otrzymywali ich koledzy. Wszystko zmieniło się, kiedy jedna z robotnic, szwaczka Rita O’Grady (Sally Hawkins), zachęciła swoje koleżanki do walki z dyskryminacją ze względu na płeć i zaniżonymi wynagrodzeniami. Zorganizowany przez O’Grady strajk miał ogromny wpływ na walkę o równouprawnienie kobiet w Anglii i przyczynił się do uchwalenia w 1970 roku aktu prawnie gwarantującego równe zarobki za tę samą pracę kobietom i mężczyznom.

Znakomite zaangażowane kino w reżyserii laureata Nagrody Publiczności na festiwalu w Sundance Nigela Cole’a (Joint Venture, Dziewczyny z kalendarza, Zupełnie jak miłość), któremu udało się w lekki i dowcipny sposób ująć trudny i społecznie ważny temat.

z chomika smokerdelight

« poprzednia stronanastępna strona »
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    140
  • pliki muzyczne
    0

140 plików
71,16 GB




Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności