-
2211 -
895 -
2488 -
1867
8161 plików
608,34 GB
1. Cóż może być złego w tym niewinnym, małym i wesołym obchodzeniu tych tak rodzinnych świąt?
Pytanie niezwykle istotne (stojące u podstaw wszystkich naszych rozważeń o świętowaniu, a które powinni sobie zdawać stale wszyscy wierzący) dotyczy ustalenia czy te święta, jak i szereg innych, mają fundament biblijny. To znaczy, czy znajdują się na kartach Biblii, czy Biblia nie tylko nakazuje, a nawet czy zachęca do ich obchodzenia, przestrzegania. W tle znajduje się pytanie o jeszcze bardziej fundamentalne znaczeniu: czy powinniśmy się czuć dobrze w sytuacjach, gdy powstają i są praktykowane tradycje za źródło praw objawionych na kartach Pisma Świętego?
2. Przecież tradycja obchodzenia święta Narodzenia Pańskiego sięga pierwszych wieków Kościoła.
Tradycja 25 grudnia sięga istotnie dawnych wieków. W II w. n z. e. Hipolit Rzymski (teolog, prezbiter, męczennik, człowiek skądinąd skonfliktowany z papieżem) utrzymywał, że 25 grudnia jest dobrą datą narodzenia Chrystusa. Jednakże Hipolit nie głosił tego w oparciu o żadne wiarygodne źródła, a przede wszystkim głosił to już blisko dwa wieki po samym Jezusie Chrystusie ...
W IV wieku Jan Chryzostom (wielki teolog Kościoła Wschodniego) także uważał, że data 25 grudnia jest datą właściwą, że data 6 stycznia, rozpowszechniona w szeregu starożytnych Kościołów Wschodnich właściwą nie jest ... Niemniej, należy pamiętać, że Ewangelie według Mateusza i Łukasza, opowiadające narodzenie Chrystusa, nie precyzują w żaden sposób daty Jego narodzin. Może się to wydawać zaskakującym w świecie dl (a nas współczesnym, ale najwyraźniej pierwsi chrześcijanie nie przywiązywali szczególnej ważności do faktu rocznicy narodzin Zbawiciela.
3. Jakie święta zachowywali Jezus, Apostołowie i pierwotny Kościół.
Pamiętajmy, że sam Jezus, ale Apostołowie oraz Kościół pierwotny kontynuowali zachowanie sabatu w siódmy dzień tygodnia (od zachodu słońca w piątek, do zachodu słońca w sobotę), a także świąt w ciągu roku, które Bóg nakazał w swoim Prawie. Chodzi tu o święta, które np. określono w Księdze Kapłańskiej 23.
Owszem, z czasem Kościół zdystansował się do tych świąt, ale z racji bardziej "politycznych", niż wynikających z przekonania teologicznego: kierując się przede wszystkich z jednej strony dystansem do przyszłości żydowskiej, a jednocześnie podejmując swoistą "strategię zdobywania nowych członków" ze środowisk pogańskich (czytaj: nie żydowskich) proponując im swoistą "adaptacja" ich dotychczasowych praktyk pogańskich.
Tym samym zastąpiono także np. sabat niedzielą, proponując, dodając i praktykując szereg świąt o korzeniach nie biblijnych, a w niektórych przypadkach adaptując do chrześcijaństwa święta i związaną z nimi symbolikę wręcz sprzeczne z myślą biblijną.
Chrystus potępił negatywnie Prawa Bożego, deklarując w Ewangelii Marka 7:7: " Daremnie mi jednak cześć oddają, głosząc nauki, które są nakazami ludzkimi.
4. Pytanie fundamentalne: co jest centrum przekazu związanego z narodzeniem Chrystusa?
Zazwyczaj na pytanie o to, dlaczego Jezus narodził się, większość chrześcijan odpowiada, że po to, aby stać się naszym Zbawicielem. Oczywiście, jest to prawda, ale nie jest to pełna odpowiedź. Narodził się On także, aby stać się naszym Królem (Daniel 2:44), naszym przywódcą (określonym mianem "głowy ciała jakim jest Kościół" - Kolosan 1:18) oraz naszym Mistrzem, które to określenie odpowiada pojeciu nauczyciela Prawa w Ew. Jana 3:2.
EWANGELIA PRZYNOSI USPRAWIEDLIWIENIE I ZBAWIENIE WSZYSTKIM LUDZIOM
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB